27 mars 2012

Omplantering av orkide

Nu har jag äntligen kommit till skott och börjat plantera om orkideerna.
Som synes så är det fullt med rötter i krukan.
Jag tror det är minst tre år sedan de gjordes sist.


Jag använder mossa som jag först blötlägger i vatten och virar runt rötterna efter det att jag klippt bort en hel del.
Det syns här vad jag har behållit av hela rotklumpen.
Sedan fyller jag på med orkidejord (bark) i en genomskinlig plastkruka.
 Sedan är det bara att dränka krukan  i vatten.
Klart.


Idag så har det varit lite gråmulet . Regnat lite från och till ,plus 8 grader så nu syns det riktigt hur snön har smält bara på några dagar.


Ha det gott
I vårvärmen


Kram
Gunilla

11 kommentarer :

  1. Hm, jag skulle också behövt ta mig i kragen och plantera om orkideérna! Övriga blomster har redan fått sig en omgång.
    Vad härligt snabbt snön smälter nu;-))) gårdagens spöregn gjorde susen. Ikväll när jag kom från jobbet skymatde jag faktiskt ett hörn av en rabatt, det tar sig...
    Ha en fin kväll
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag får lite dåligt samvete när jag ser att du planterar om orkidéer. Inte en enda är gjord i år. Aj aj.

    SvaraRadera
  3. I år behöver jag inte plantera om mina orchideèr men nästa år! Det känns skönt när det är gjort. Mina andra krukväxter skriker dock efter ny jord! Önskar dig en skön kväll! Zinnia

    SvaraRadera
  4. Jag ska nog också planera om mina så småningom.
    Just nu är det mest förberedelser inför vår resa söderut.
    Just ikväll har vi roat oss med att ta en Dukorl drink, Matilda och jag ;-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
  5. Undrar om jag inte ska ta och följa din utmärkta beskrivning hur du planterar om dina orkidéer. Verkade mycket lättare än allt jag läst. Och mina är i stort behov av ny mat.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Det är kanske det som är felet...jag har aldrig planterat om mina orkidéer! Så har dom aldrig blommat om heller!
    Måste man ha den där mossan, eller kan det räcka med bara orkidéjord? Jag har aldrig sett sådan mossa...
    Tack för tipset!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick rådet av en orkideodlare att jag skulle använda mossa. Sphagnum mossa. Jag har köpt den på Plantagen.

      Radera
  7. Jaha...så där har jag felet...köpte nån "mirakelmossa", som jag skulle lägga i botten på krukan...skulle alltså gjort som du, rensat bort lite och dit med ny jord också. Nu ser mina orkidéer väldigt ledsna ut...hoppet är nog ute för deras del.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så ska man göra, tack för att du visade. Jag har bara två orkidéer men jag ska ta tag i dom nu!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig och inspirerande läsning och bilder du bjuder!
    Kul att se hur långt det kommit på olika platser i vårt land...och att få tips och knep för bättre blomresultat ;)
    Tack,
    kram Sussi

    SvaraRadera
  10. Jag plantera mina orkidéer i vanlig blomjord med lekakulor i. Har 7 st. Alla står mitt i solen när den e framme. Vattnas när de behövs, dom har aldrig fått nån näring. Tydligen alla fel man kan göra med sina orkidéer :) men som dom blommar!! Det finns alltid blommor o nya stänglar på g. Har inte haft en " tom" orkide på 5 år!! Både svärmor o vänner har planterat om sina som mina o deras blommar oxå som bara den, nya stänglar o nya plantor på g :) så de här med att orkidéer måste vattnas o planteras med diverse special saker hit o dit e för mig bara nonsens.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62