11 april 2012

Myrtennejlika och Brudkrans

 Nu får jag inte ligga på latsidan längre. Nu gäller det att skola om plantorna så att de får mera utrymme och växa sig kraftiga.
Här har Dianthus myrtenervius, Myrtennejlika. Fått egen kruka.
Jag planterade tre plantor i varje kruka så att det blir en fin planta.

                                         Dianthus myrtenervius

Här har jag skolat om Francoa sensifolia. Brudkrans.


Det blev ju en riktig miss i fröbeställningen från STA.
Jag hade inte kollat så noga härdigheten.


Den klarar sig inte som perenn här hos mig.:o(
Ner till minus 10 grader. Den bör planteras i kruka och tas in över vintern. Och det är ju inget som jag gillar. 


Vad jag förstår så blommar de inte förrän år 2.så jag kan inte ha den som 1-åring.
Den är ju riktigt fin men jag kommer  inte att spara den.



                        Francoa sensifolia. Brudkrans.




                         Ha det gott
                         Gunilla

13 kommentarer :

  1. Myrtennejlikan är superfin...ä
    jag tycker du ska pröva plantera ut någon brudkrans , den kan ju överleva:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag med. Plantera ut några och se. Funkar det så är det ju jättekul! Dör dom så gör dom...

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Jag har också skolat om frösådder idag. Det tr tid - men så kul det är!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Spännande växter i vanlig ordning här. Omskolning av plantor borde jag hinna med snarast också, kanske till helgen blir det läge för det kära besväret :)
    Ha det gott /Bea

    SvaraRadera
  5. Det är alltid lika härligt att se dom små plantorna bli större och stött :))
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Åh, brudkrans har jag letat efter länge.
    Provat med frö från STA men det är tur om det blir rätt, brukar oftast bli en Tellima. Spännande att se när den blommar, det får du gärna berätta om senare. Då får du många intresserade av de plantor du fått upp, jag är en av dem.
    Ha de bra
    Vivian

    SvaraRadera
  7. Jag har också sått brudkrans, jag tycker den är så fin.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Myrtennejlikan påminner mycket om en liten strandnejlika, som växer vild på våra strandängar!
    Det var ju tråkigt med brudkransen...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Brudkrans är för mig en ny bekantskap. Spännande!
    Själv har jag i år inte sått annat än perenner som jag kan ställa ut i kylan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Inte ser du ut att ligga på latsidan inte..
    Flitig som en myra ser det mer ut som..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. Att skola om plantor är en härligt rogivande syssla :=)

    Klart du ska testa Brudkransen i en rabatt där klimatet är som 'goast'.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Jag beställde också brudkrans. Det får väl bli ett försök både i trädgården och i kruka. När man frösår, har man ju råd att chansa!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag klarar inte heller av blommor som måste in över vintern. Jag glömmer dem ute, tyvärr.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62