9 april 2012

Vårteckenutmaningen

Saven stiger.
Nu har björkstubben börjat komma igång sedan björken kapades av för ca 1 månad sedan.
Det är ju kallt på nätterna fortfarande så saven fryser till is.
Nu förstår man verkligen hur mycket vatten en björk drar .
 Aprilväder var det idag på morgonen riktigt snöfall blandat med sol.
I skrivande stund så skiner solen.


Här kan du se flera bidrag i Vårteckenutmaningen.


Tusen tack för alla fina Påsk hälsningar.
De blir jag riktigt glad för.


Ha det gott
Kramen

15 kommentarer :

  1. Vi har också haft aprilväder under veckan med snö och kyla blandat med solsken. Våren verkar ha fryst fast någonstans på vägen.

    SvaraRadera
  2. Verkligen aprilväder i vårt avlånga land.
    Du kan ta vara på björksaven!! den kan bli god saft el. t o m VIN. Kram Ninne

    SvaraRadera
  3. Det må jag säga det var nåt av det häftigaste jag sett på länge. Tänk vad mycket vatten de drar björkarna. Få se hur det går med grannens som vi kapat rötterna av... ser att den blöder en del, men jag vill verkligen inte ha dess rötter in vid husets dränering=). Nej nu ska jag ut i trädgården och frysa en stund. Önskar dig en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  4. Ja visst har vi litet av vinter och vår blandat om vartannat! I veckan nu ska det bli litet varmare ... men mulet! Våra gurkplantor växer så det knakar ... ingen hejd fast det varit påsk! Men 1 ledig dag blev det, igår :O)
    God fortsättning!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig bild på björkstubben med den frysta saven!
    Här utlovas det regn nästan en vecka framåt, få se hur det blir!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas vi får vårvärme snart igen.

    SvaraRadera
  7. Ja jisses vad en björk dricker!!! Fint växtstöd på sista bilden, ett liknande ska maken snickra åt mig nästa helg:)))) Jag planterade en klätterväxt i höstas och den behöver något att klättra i nu när den förhoppningsvis sätter fart:)

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  8. Sitter här och lyssnar på koltrasten hos dig, den stackarn fryser nog så kallt som det är på dina bilder. Men våren finns ju någonstans i bakgrunden ändå, fågelsången är alltid något att njuta av. :)

    SvaraRadera
  9. Jeg kom bare lige forbi.
    Smukke billeder.
    Tak for kigget.
    Ha` en god 2. påskedag.

    SvaraRadera
  10. Åh, jag ser att snön smält undan ganska bra hos er, trots att det kommit litet påfyllning på sistone!
    Fantastiskt att se hur saven stiger i trädet fastän det är kapat!
    Nu hoppas vi på bättre väder framöver!
    Vårkram, Monica

    SvaraRadera
  11. Kan du inte hitta på något sätt att ta vara på saven? Den är ju nyttig och användbar till mycket.
    Det ser kallt ut hos er. Här är det vinter varje natt men vissa dagar riktigt varmt. Då flyger våra tappra bin, vi hittar dem ofta på krokusarna.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Visst är vinterbilder vackra...det bevisar ju dina bilder...men jag längtar efter snöfritt nu. Håller med Monica...hoppas på varmare väder nu!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  13. Vad häftigt med björkstubben som "läcker" :) Har har vi faktiskt klarat oss heeeela dagen utan en droppe regn, men nu på kvällen när jag var ut med hundarna på kvällspromissen började dropparna falla :( Ha det bra!

    Kram Kina

    SvaraRadera
  14. Förstår nu varför det kallas för aprilväder, samma velande med vädret här.
    Hörde någonstans att saven kan stiga med 40 km i timmen, det kan man nästan se på din stubbe.
    Ha det bra
    Vivian

    SvaraRadera
  15. Oj, va kul med en ny blogg att kika in på ibland! men hu, vilken vinter ni fortf har!
    Trevligt att se skillnaderna på vårens framfart i vårt avlånga land! Tack för titten hos mig i den södra delen!
    Lena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62