16 april 2012

Vårteckenutmaningen

 Pulmonaria officinalis .Lungörtens blomknoppar har börjat visa sig
 Hacquetia apipactis"Thor" Varigerad gullflocka.
Blomknpparna på gullflockan har tittat fram . Blommorna ser ut som majblomman. Och bladen på växten blir varigerade. En riktigt dekorativ växt.
Clematisen. Alpina "Riga"har börjat få bladknoppar.


Snön ligger fortfarande kvar på stora fläckar men det krymper snabbt. Så förhoppningsvis blir det snöfritt till 1:maj om töandet fortsätter.
Hos Humlebacken kan du kika in och se vilka vårtecken som visat sig i övriga landet.


Ha en riktigt fin vårvecka.


Kram
Gunilla

29 kommentarer :

  1. Vilka fina blomknoppar du hittat i rabatten. Håller tummarna att snön är borta till valborg.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Härligt härligt att det nu börjar synas knoppar hos dig! Ibland när snön ligger tjock kan det annars kännas väldigt avlägset med vår och sommar. Jag önskar dig en skön vecka! Zinnia

    SvaraRadera
  3. Tror du kommit ikapp och förbi oss nu, vi fick ju vinter med besked i lördags! Gillar färgerna på lungörten!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Underbart med våren och små knopp-ämnen. Här är det faktiskt strålande vårväder och det känns lite trist att fara iväg till jobb om en stund, då man helst av allt hade tassat kring i trädgården :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Men åh så skönt att det äntligen smälter!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  6. härligt Gunilla!!! Nu finns det hopp om vår:)fast hos oss kom det ju världens snöfall igår...men,men gumma tö jobbar igen idag.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Så fint det knoppas hos dig, vi fick än mer vinter än vad som varit här de senaste veckorna efter helgens snöfall.
    Inga vårblommor inom synhåll i Brännberg, suck...

    SvaraRadera
  8. Ja nu är det vår till 100%. Fast i lördags var det mycket snö i STockholm.
    Den bästa tiden är när man har allt framför sig.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  9. Min vita lungört blommar redan! Men den där gullflockan låter intressant! Den ska jag nog leta efter i plantskolan...
    Hoppas att du har rätt om snön hos er!
    Vårkram från Monica

    SvaraRadera
  10. Nu kan det bara bli bättre och bättre.
    Men våren är ju på g hos dig också trots snörester....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Varje tecken är helt underbart Kram Suss

    SvaraRadera
  12. Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  13. Härligt! Lungört är en vårfavorit hos mig också. Från början var det bara en nödlösning i slänten för att hålla jorden på plats, men nu kan jag inte tänka mig att ersätta de vackra växterna. Tidig blom och härliga prickiga blad hela sommaren lång.

    SvaraRadera
  14. Det går undan med snösmältningen när den väl har börjat =)
    Vad härligt att det börjar dyka upp små knoppar här och där.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  15. ja, jösses så trevligt det är att se de vårblommande växterna på G.
    Men inte här...... ännu!

    Härliga foton!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Härliga vårtecken ! Åh jag är så glad i lungört, kan inte se mig mätt på de fina bladen. Blommorna är bara lite extra, det är bladen jag vill åt ;-) Får nog googla på Thor, den blev jag lite nyfiken på. Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  17. ´Thor´ är en riktig sötnos, om nu herrar får ha det epitetet. Och pulmonarior är ett släkte man borde ha fler av. De är så tacksamma och tidiga.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  18. Men du, vad det våras hos dig!! Här "i norr" är allt lite senare, och just idag är det ju snöoväder, igen...Hoppas att det är sista snösvängen för i år!
    Ha det bra/Åsa

    SvaraRadera
  19. Vad härligt att se lite vår tecken. här har det varit kallt och jag har inte varit ute och sett om det kommit upp några nya saker//Britt

    SvaraRadera
  20. Våren har kommit långt hos dig! Visst är det skönt!?
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  21. Många vårtecken nu, lungörten blommar hos mig, men idag snöblandat regn, ingen höjdare.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Åh den är så fin den varigerade gullflockan.
    Står på min måste ha nån gång lista ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  23. Allt ligger i startgroparna! Bara det ville bli lite varmare!!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  24. Hej Gunilla!

    Visst är det något magiskt när de första blommorna tittar upp på vårkanten?!
    Lungörten tillhör en av de tjusigste med den spektra av olika nyanser i blomman.
    Jag kommer i håg när jag såg en blommande lungört i Blekinge, vid vårt dåvarande sommarställe. Där tittade en sagolik blomma upp i den smälta sidan av snökanten. Jag hade ingen aning om vad det var för en växt så att då åkte floran fram...Detta var på 80-talet;)))!

    /Anja

    SvaraRadera
  25. Härliga bilder! Här börjar också klematisarna knoppas. Tack för din hälsning hos mig, jag har faktiskt själv konstaterat att den här våren har jag haft en otrolig tur i utlottningar! :o)

    Kramar

    SvaraRadera
  26. Hej! Tack för din hälsning!
    Jag har just börjat att blogga igen efter bloggtorka :-) Det är så härligt att kika runt nu på fina bloggar om trädgård.

    Roligt att se hur lång allt kommit i din trädgård. Det var riktigt fina bilder.
    Mvh Helen

    SvaraRadera
  27. Jag är fortfarande imponerad av att vi har det ungefär lika i våra trädgårdar! Men det är klart, en del växter går väl inte alls norrut. Och inte här heller ibland - ibland vill det sig inte.
    Men det är så fint med bladrosetter, tycker jag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  28. Visst är det härligt med alla små vårtecken. Tycker just nu att det går lite långsamt bara :) På sätt och vis är det väl ändå bra att det inte bara "smäller" till och så är allt färdigt liksom. Nu får vi suga på karamellen lääääänge. Hoppas du haft en bra dag.

    Kram Kina

    SvaraRadera
  29. Härligt med allt smått som tittar fram i rabatterna! Igår hittade jag en av lungörterna, där blommorna börjat slå ut, då blir man glad!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62