25 maj 2012

Äntligen Fredag

Dicentra cucullaria  Sjömanshjärta.
Den blommar så fantastiskt fint i år. Kanske för att våren har varit ganska fuktig. En växt som är lite  annorlunda  och försvinner när den  blommat  klar.  Så  jag har markerat  med  en  ställning så  att  jag inte är där och gräver.
Det finns så många olika sorter av dicentror.
Något som jag söker är Silverhjärta, jag har kanske tur någon gång  att få tag i en.


Äntligen Fredag ,varmt och soligt.
Nu bär det av ut till sommarstället.
Jag riktigt längtar att komma  dit för att se hur mycket det har vuxit i rabatterna. Svavelpionen och den dubbla dillpionen  hade stora knoppar förra helgen så kanske jag får se blommorna lämpligt till  Mors Dag.


Ha det gott


Kram
Gunilla

9 kommentarer :

  1. Oj vilken fin växt Den har jag aldrig sett förrut Var har du fått tag i denHärliga bilder du delar med av.
    Ha en bra helg Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ha en skön helg :) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Ojojoj....nu vaknade "habegäret" igen. Jag som har försökt att hitta sjömanshjärta någonstans, den är så fin. Har du drivit upp din från egna frön?
    Trevlig Helg till dig också.

    SvaraRadera
  4. Ha en fin pingsthelg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Det var en ny - och söt - liten bekantskap! Vad lustigt att den försvinner helt efter blomning.
    Fuktig vår? Här är såå torrt så det knastrar...det blir gult gräs till midsommar om det inte blir regn snart.

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla
    Vilken fin växt och mysigt namn. Den har jag aldrig sett, alltid lär man sig något nytt:) Lägger den till 'vill ha listan'.
    Ha en fin helg i stugan/Stina

    SvaraRadera
  7. Härligt att ni har varmt och gosigt! Ha nu en underbar helg med massor av sol, mys, vila och trädgårdspyssel!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  8. Jag inte heller sett den förut men den ser verkligen speciell ut.... måste googla på den ..bums!

    Ha en helg på landet :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  9. Hej. Köpte en planta på plantloppis här i Österbotten som dom påstod vara sjömanshjärta. Jag har nu haft den i två år och den har aldrigr aldrig förvunnit helt efter blomning. Tvivlar nu på att det är sjömanshjärta jag har.Vet du om det finns någon liknande DiCenta som kan förväxlas med sjömanshjärta?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62