10 juni 2012

Hundtandslilja



Erythronium "Kinfauns Pink".
Hundtandsliljan  som blommar nu är denna.
En riktigt läcker växt med dekorativa blad.


Jag har funderat på hur den har fått sitt namn.
Inte tycker jag att den ser ut som hundens tänder det enda jag kan komma på är rotknölen som den har ,den liknar lite en hundtand.


Det skulle vara intressant att veta hur den fått sitt namn.
Jag har fyra sorter  i olika färger och de är dekorativa även utan blommning för de har så fina blad.


Hoppas  att du haft en fin helg.
Jag har jobbat med att plantera sommar blommorna och fixat till en rabatt.Så nu kan jag inrikta mig på att städa i rabatterna och ta bort självsådda plantor. Fingerborgsblommorna och studentnejlikan "Sooty" har fröat av sig. .


Ha det gott


Kramen
Gunilla

15 kommentarer :

  1. Vackra blommor hos dig som alltid ,ser att ni inte fått någon märkbar värme ännu här var det 20 grader idag fast solen inte var framme ,vi ska väl skicka över lite ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Så vacker hundtandslilja! Söt färg.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så vackra dom är, jag har köpt 2st iår, hoppas på blom nästa år!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jaa, man undrar nog varifrån alla växter har fått sina namn!
    Men söt är din blomma, vad den än heter ;O)
    Ha en fin vecka!
    Tror det blir bara sol ...
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Lite märkligt namn på den vackra blomman, men säkert finns det ngn likhet som gett namnet till den söta blomman.
    Nu får vi hoppas på försommarvärme snart, så att vi hinner njuta av den sköna årstiden :)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  6. Ja, ibland tar man sig en funderare över blommornas namn. I vilket fall som helst så är hundtandsliljan jättefin.
    Jag önskar dig en fin vecka.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jättevacker blomma! Måste du gräva upp den på hösten och förvara inomhus på vintern, eller klarar den att stå ute året runt?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. så otroligt vackra!!jag äger bara en och den behagar inte blomma...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Så kul att du lyckas med Hundtandslilja, här har de inte övervintrat. Jag har sedan länge gett upp alla försök om den växten. Jag har också hört att det skall vara rotknölarna som liknar hundtänder.
    Idag postar jag de små knölarna av Konjaksknölkalla till dig.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  10. Även jag har hört att det är rötterna som gett blomman sitt namn! Hur som, så är den fantastiskt läcker :)

    Må gott!

    SvaraRadera
  11. Jättefin din lilja var:)
    Väldigt dekorativa blad också.
    Får hålla utkik efter några plantor eller knölar:))

    Ha det bäst
    Kraam

    SvaraRadera
  12. Så mycket fint du har i din fina trädgård..
    Här är det så blött så det är inte roligt att hålla på i rabatterna..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Vet Du Gunilla jag har aldrig sett en Hundtandslilja,oh vad den var skir och vacker.Alltid något nytt hos Dig
    Ha det bra

    SvaraRadera
  14. Just hundtandslilja (och så klart miljoners andra växter) är helt nya för mig sen jag började blogga. Den är så vacker och jag har sett den i flera bloggar, fast ingen med så många blommor som din har. Undrar hur den fått sitt namn, vi får forska i detta!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Hej igen!
    Kunde inte låta bli, jag googlade på direkten:
    I stadens parker kryllar det med gula hundtänder, i alla fall om du har lite fantasi. Gul hundtandslilja (Erythronium X Pagoda) är en hybrid mellan två nordamerikanska arter och har fått sitt namn då lökarnas form kan ses likna hundtänder. Det latinska namnet kommer ifrån blommornas likhet med pagodtak. Exemplaren på bilderna stoltserar i Brynkeparken i Mjölby.
    Från www.mjolby.se
    Så vi får gräva upp löken och titta!
    Agneta kram igen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62