27 juni 2012

Knoppigt.

 Oxalis  eneaphylla "Ione Hecker" är full i knopp den liknar nästan en igelkott:o)
En riktigt söt växt som har fina blad ,riktigt dekorativ kuddformad växt.
 En vitblommande oxalis.
Denna pion har jag fått som fröplanta för ett par år sedan.
Givaren visste inte vad det varför sort och det vet inte jag heller.
Så jag kanske får svar av någon.
 Knopparna är mörkt rosa innan den slår fullt ut.
 Blomman har sidenlyster på blombladen. Växten är ca 55 -60hög.


Ha en riktigt fin dag
Soliga kramar
Gunilla

16 kommentarer :

  1. Oxalis har så fina blad och knoppar.Pioner är inte min starka sida:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så fint du har det och vad många fina växter som är på gång hos dig!
    Ska bli spännande att höra om du lyckas låta bli att göra fler land under semestern ;)) Det gick inte så bra här kan jag säga, har semester hela juni och det har ju blivit några stycken kan man säga! Fast jag tror jag börjar få rutin på planterandet så det inte ska bli så mycket att rensa...
    Ha en skön onsdag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  3. Snygga igelkottar ; ) Så välformade är, med söta blommor!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Så många fina växter du har.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jättefina oxalis med söta blommor och pionen är jättefin!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åhh... vad bra att du skrev om oxalisen.... jag håller på att samla "ihop" namn på alla mina växter och den har jag men visste inte vad det var :)

    veronica

    SvaraRadera
  7. Oxalis, där fick jag en ny önskeväxt! Vad har den för krav på sol och jord?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Hej !

    Gillar verkligen dina "igelkottar"...oxalis är en så underbar liten planta med så stor blomkraft...=)

    Ha det bäst !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Fina växter!
    Nej, jag har inget namn, är ingen expert...
    Ha så bra!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder! :-) /Leila

    SvaraRadera
  11. Hej däruppe i norr!

    Din pion är väldigt lik min som kom upp från roten av en vissnad buskpion, som säkert var ympad på den här. Den blommar på snällt men har inte heller något namn.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  12. Hallå,hallå vilka många fina olika sorter Du har,det
    är så underbart att bara titta in hos Dig. Särskillt när man bara har en inglasad balkong.Men jag trivs med det, ha det så bra

    SvaraRadera
  13. Dina "igelkottar" gillar jag! Inser nu att jag skulle köpt oxalis på växtrean jag var på idag : ( Nåväl, det får bli en annan gång!
    Ha en fin helg med mycket sol och värme!

    Kramiz, Lisa

    SvaraRadera
  14. Kan inte hjälpa dig med pionen men hurrar för igelkottarna! Trivs de hos dig så måste de väl gå att odla här, sätter upp dem på min skaffa-lista!
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  15. Vilka helt fantastiska Oxalis du har, dom ser helt underbara ut. Det kanske man skulle försöka leta reda på, men var ska jag sätta dom här i berget, jag får nog glädja mig åt att titta på dina fina.
    Pionen ser väldigt fint ut, men jag har ingen aning, dessvärre!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62