8 juli 2012

Första semesterveckan

 Primula vialii "Orchid primrose".  Hyacintviva blommar nu med sina lite ovanliga blommor. En frösådd från 2011.
Dactylorhiza maculata  Jungfru Marias nycklar blommar med två stänglar ,det är så roligt när något klarar vintern som jag inte haft tidigare.
Min fösta semestervecka är nu gjord, jag har haft fullt upp med att  rensa ogräs och kruka om växter. 
Jag håller på med vinterns perenna sådder som skall skolas om för att växa till sig.


I Lördags så hade vi  besök av en busslast  trevliga trädgårds älskare från Vindelns trädgårdssällskap. Fint väder och 24 grader varmt.


Jag hoppas att du har det riktigt lugnt och skönt, lite jobb kan man ju göra :o) Kanske plantera något nytt, ta bort något som inte passar, en lite ny rabatt el.dyl.
Det är ju lite motion att vara i trädgården också :o)


Vi har det rätt så torrt inget regn ännu, det behövs lite blött från ovan men jag får väl vara nöjd med att vi har badväder.


VARMT VÄLKOMMEN TILL  NYA FÖLJARE.


Varma sommar hälsningar 


Gunilla

16 kommentarer :

  1. Hyacintvivan har jag också sått och i år blommar den för första gången!Så kul att se!
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  2. Så fin den är hyacintvivan, visst är den rätt svår att få att överleva? Snygg är den i allafall! (:D
    Visst är det skönt med semester (börjar min i morgon) Massor av trädgårdstid, härligt!
    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  3. Kan tala om att regnet vräker ner och det ser inte ut att bli bättre. Trist för barn och barnbarn som är hemma.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Gunilla.... jag blir så imponerad av dina egenuppdragna perenna växter! Jag lyckas aldrig fast jag försöker och försöker! OK.... aklejor .....hur lätt är det att misslyckas med dem? Alltid nå´t

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Ja, jag säger som i föregående kommentar: Jag är så imponerad av att du själv frösår perenner!
    Det måste ha varit underbart för trädgårdsvännerna att få se din vackra trädgård! Så stolt du kan vara!
    Ja, här pysslas det litet i trädgården varje dag... det är alltid något som behöver göras! Det är ju så roligt och ger, som du säger, också litet motion!
    Ha en fortsatt fin semester!
    Kram från mig, Monica

    SvaraRadera
  6. Så fina de är både Hyacintviva och Jungfru Marie nycklar. De är lite lika varandra. Här blommar nu också Jungfru Marie Nycklar, men det är flera år sedan jag gav upp alla försök med Hyacintviva. Här trivs de inte.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Här hos mig saknar vi badvädret....
    Vilken läcker blomma den översta.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Hoppas du får en solig, lagom varm och härlig semester! Här håller vi på att regna bort... värsta sommaren som jag minns... suck!
    Kul att du vill vara med i min utlottning!

    Sommarkram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Önskar dig en fortsatt fin semester ...
    Du har det säkert fint bland dina blommor :O)
    Regn har vi också fått så det räcker just nu,
    men också sol och värme, som sig bör ;)

    Kram Vivan

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Du har så många trevliga och vackra växter i din trädgård att man nästan blir grön av avundsjuka :)
    Trevligt med besök som älskar trädgård. Det var säkert givande!
    Ha en fortsatt skön semester!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  11. Hyacintvivan är verkligen jättefin!

    /Mia

    SvaraRadera
  12. Tack för fina bilder och härlig inspiration! Hoppas du får en fortsatt skön semester! /Leila

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder! :-) Så roligt med busslast-besökare :-) Ha en fortsatt trevlig semester! :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  14. Min vialii försvinner HELA tiden och jag får jämt köpa en n - vad gör jag för fel? Den var magnifik förra året och nu när jag ser din kom jag på att den har inte kommit alls här i år. Jag tycker så mycket om den!
    Kul med en busslast besökare, hoppas dom trippade fram försiktigt på tå i din fina trädgård, ja, det gjorde dom säkert, dom kan sånt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Igår och idag har gubben och jag härjat som galningar i trädgården.. En jättelång rabatt som jag varit trött på länge har gallrats ur ordentligt och vi har tagit bort gigantiska plantor som bara såg ut som en enda röra..
    Nu står jag i fönstret och njuter av det hårda arbete vi utfört.. Nästa år blir det nya plantor där.. Det är lite som du säger: Ett riktigt träningspass..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Åh, blir lite avundsjuk när jag läser att du har badväder. Torrt i trädgården är inte kul men det är det inte heller när det regnar hela tiden - man vill ha lagom

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62