14 september 2012

Blommig Fredag. Hösttecken

 Vildvinet har börjat få sin röda färg.
 Podophyllum hexandrum Fotblad. Här har frukterna på fotbladet börjat mogna och bli röda. Nu är det bara att plocka bort dem för annars så blir det massor  med små plantor.
Kärleksörten "Matrona" är en riktig höstblomma. Nu börjar den slå ut och bli riktigt fin.

Detta blir mitt bidrag till veckans Blommiga Fredag där temat är Hösttecken.
Gå in till Bland rosor och bladlöss  och se hur andra tolkat detta tema.

Hoppas att du får en riktigt fin höst helg.

Kramen
Gunilla

35 kommentarer :

  1. Hejsan! Det var länge sedan vi 'gästade' varandra;)))! Fina höstbilder!/Anja

    SvaraRadera
  2. Fina höstbilder jag måste nog ta kameran och ge mig ut på en höstvandring så jag också kan få några fina höstbilder.

    Ha en bra helg Kram Magdalena!

    SvaraRadera
  3. Det är något speciellt med höstbilderna. Färgerna blir krispigare :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vacker höst hos dig. Jag försöker kämpa emot, men idag är det svårt med hård blåst & ösregn.
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Fint med lite höstglädje i trädgården. Jag är lite dålig på det eller så är jag bara dålig på att gå ut och titta;-) Trevlig helg!

    /Anette

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på höstfägring.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också kärleksörten mycket! Jättefina bilder.

    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Vildvin & kärleksört, det är fina hösttecken det!
    En skön hösthelg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Hösten är vacker och har sin tjusning i de vackra färgerna som kommer efterhand.
    Trevligt veckoslut /Bea

    SvaraRadera
  10. Åh, vad fotbladet är fint på hösten också! Det är ju nästan synd att plocka bort dom vackra frukterna, men å andra sidan vill man ju inte ha bara fotblad i sin trädgård...
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Härliga hösttecken du visar.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag hade ingen aning om att fotbladet gav frukt!? Läckert! Är det alla sorter som ger frukt? Jag hoppas iaf att mitt kommer att göra det så småningom.

    Vildvinet som blivit rött är ett riktigt vackert hösttecken

    :)

    SvaraRadera
  13. Fina hösttecken du bjuder på! Det finns mycket som är vackert även på hösten.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  14. Kärleksört är en av de finaste höstblommorna tycker jag.
    Och de är fina så länge.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  15. Matronan är ljuvlig just nu och det är vildvinet också.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Ja, men det är väl ett hösttecken om något, när vildvinet börjar visa färg!?!Och 'Matrona' är ju bara så tacksam! Fina bilder! Tack! Ha en riktigt fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  17. Det är härligt med hösten i alla fall, nu när alla visar så vackra hösttecken.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  18. Det är verkligen fina höstväxter! Vildvinet lär väl bli ännu rödare med tiden. Hittar jag ett vildvin på höst rean slår jag till direkt.
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  19. Det var en rolig växt, fotbladet... Har faktiskt aldrig hört talas om det förut. Min katt blev helt tossig nu av fågelkvittret här :-)
    Ha en trevlig kväll! /Liv

    SvaraRadera
  20. Fina hösttecken! Saknar verkligen vildvinet från förra trädgården när jag ser din bild.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. till och med Kärleksörten ser annorluna ut uppe hos dig,
    vet Du jag trodde det var Mini Hortentsia
    jättevackra

    SvaraRadera
  22. God morgon :) Sitter med kaffekopp och läser om fina hösttecken, och när jag ser bilden på fotbladens frökapslar så måste jag ställa frågan, om jag vill ha bebisar, är det bäst att sprida ut fröna direkt på växtplatsen eller så i kruka? Jag vill gärna ha några bebisar :)
    Ha en skön helg .)

    SvaraRadera
  23. Kärleksörten är så fin så här års - roligt att det finns så många olika vareanter. Matronan är vacker!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  24. Yes! Matronan är så vacker och användbar! Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  25. Det mörkbladiga kärleksörterna är sygga och lätta att kombinera med alla möjliga slags växter. De är dessutom fina när de blommar. De vanliga gröna kärleksörterna är allra finast innan de slår ut tycker jag.
    Ha en bra helg
    //Katarina

    SvaraRadera
  26. Mmmmm... 'Matrona' är en favorit hos mig och blommar länge :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  27. Många fina hösttecken på bild!

    Önskar dig en Trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Kärleksört är en favorit höstväxt även hos mig!
    KRAM!

    SvaraRadera
  29. Hej Gunilla!
    Vilken härlig blogg du har jag har lagt till mig som följare, jag blev så glad när jag tittade på dina bilder bakåt i tiden.
    Ha det så bra på förskolan. Jag jobbar i Förskoleklass på ett otroligt krävande område i min stad.Det tar på krafterna därför är det helt underbart att ha en koloni att påta i och alla härliga bloggare att hälsa på. det stärker an mycket.
    Kramar meta

    SvaraRadera
  30. Vilka fina hösttecken! Undrar om det är Matrona jag fått av en kompis,, den var rätt lik...fin!

    SvaraRadera
  31. Det har kommit ungefär lika långt här nere. Vildvinet har precis börjat rodna här också!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  32. Matrona er riktig høstlekker, villvin også. Nydelig bladverk.
    Ha ei råfin hageuke :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62