28 oktober 2012

Vintern närmar sig.






Efter en kall  natt med minus 5 grader så såg det ut så här idag.
Vitt och solsken plus 1 grad. 
Dammarna har frusit och snön ligger vit på marken efter snöfall natten mot Lördagen.
Nu har vi försökt klippa bort så mycket av perennerna som det går. Funkiornas blad har frusit så de gick bra att få bort. Pionerna och dagliljorna är nedklippta, skönt att ha det gjort till våren .
Gräsen klipper jag inte förrän till våren. Risk att de annars fryser bort.
Nu återstår det att hägna in alla träd och buskar för hararna går inte att stänga ute och de brukar ha sina favorit smaker som de letar efter.

Det känns lite synd att det fanns så mycket som inte hann slå ut innan kylan kom. Gentianorna som jag väntade på hade frusit.

Nu får jag längta till en ny trädgårdssäsong och hoppas att vintern inte blir så lång.

Ha en riktigt fin vecka

Kramen

Gunilla


18 kommentarer :

  1. Oj, så vintrigt det ser ut på dina bilder! Men än är det bara oktober, så snön kan väl smälta bort igen, så att du får lite mer tid att klippa ner vissna perenner?
    Här har vi haft frost två nätter sträck, men dagarna har varit soliga och relativt varma, 7-8 grader. Och nu spås det mildare väder igen...
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Så frostigt vackert! Översta bilden ser ut som ett pussel med engelskt cottage-motiv! Nu får vi vila och smida planer inför nästa säsong. Och kanske lägga lite pussel:)

    Ha en fin söndagskväll.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Usch, ja...snön och kylan kom tidigt och hälsade å i år.

    SvaraRadera
  4. Hos oss här ner i söder är det också kallt ,men nån snö har jag inte sett till ännu.
    Tänk så olika förutsättningar vi kan ha i vårt avlånga land.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Oj, har ni fått snö redan? Här har vi haft vår första frostnatt och den tog tomaterna på altanen. Förra året hade jag tomaterplantan live ända in i december men i natt strök den med....

    SvaraRadera
  6. Så vackert, och lite vemodigt. Nu börjar den stilla trädgårdstid inne, men drömmar och planer.. Men snön som kommer nu kan ju fortfarande smälta några gånger innan jul :)

    SvaraRadera
  7. Oj vad vintern kom fort i år.
    Men bättre det än det eviga regn....

    Ha en bra söndag kväll!

    SvaraRadera
  8. Vintern är väl inte något jag ser framemot men visst är det vackert :) Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Jag tycker om att gå omkring och titta på det frusna. Det är så vackert på ett annat sätt.

    SvaraRadera
  10. Hej

    Ja här har det också varit vinter hela helgen.
    Suck...
    Allt gott
    annika

    SvaraRadera
  11. Vintervackert! Stillsamt och man riktigt ser hur alla växter går in i skön vila och får ett fint vitt duntäcke över sig så att dom kan blomma fint snart (!) igen.

    Synd att vi inte hann se den gula gentianan, men det kommer fler sensomrar, får vi hoppas.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Lite synd att vintern kom så himla fort,vi hann ju knappast med Hösten heller.Men jag håller med en bloggaren som sa,hellre frost än regn.Det har varir något knäppt med både vår,sommar och höst. Det går så väldigt fort.
    ha det så bra du fina bloggare med alla dina annorlunda växter.
    kramar från mig.

    SvaraRadera
  13. Ser väldigt kallt ut. Idag kom snön till oss, hoppas den försvinner!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så vackert. Jag får nästan julkänslor. Här försvann snön lika fort som den kom. Vilken underbar trädgård du verkar ha. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  15. Julkänslor som Annika här ovan säger är precis vad jag får när jag ser dina härliga bilder.
    Jag klipper också ner så mycket som möjligt nu så blir det mindre bestyr till våren..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Oj vad vintrigt ni har det, fast jag längtar inte precis efter snön fast det är vackert.

    SvaraRadera
  17. Vintern får gärna vänta för min del! Idag var det trädgårdsväder här, hann röja riktigt mycket och skörda en hink kvarglömda rödbetor!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  18. Glömde kommentera din nya header - superfin!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62