23 november 2012

Blommig Fredag



Veckans tema hos Blommig Fredag är "ett tips".

Och mitt goda tips är denna smarriga kaka.
Jag brukar baka den när vi åker upp till fjällen och bor i husvagn så jag kallar den "husvagns kakan". 
Ett gammalt recept som jag fått av min mamma. Jag har har visat det en gång tidigare men nu inför julen och alla helgerna så är den ett bra tips.

Här kommer receptet. Tosca med äppelmos.

Det här behövs:
3 ägg, 3 dl socker, 1 dl hett vatten, 3 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver.
Fyllning: 2,5 dl äppelmos, 1 tsk kanel.
Glasyr: 50 g smör , 0,5 dl strösocker, 1 msk  vetemjöl, 1 msk mjölk,
och 1 påse mandelspån.
Form: Rund med avtagbar kant. 2 liter.

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa formen väl.
Vispa ägg och socker poröst. Rör i vattnet, lite i sänder.
Blanda mjöl och bakpulver och rör varsamt ner det i smeten.
Häll smeten i formen och grädda genast nederst i ugnen.
Tid: Ca 40 minuter.

Glasyr: Blanda ingredienserna i en kastrull. Värm på svag värme medan du rör om försiktigt. Allt ska blanda sig väl, men inte koka.
Ta ut kakan efter ca 30 minuter.
Den skall vara precis på gränsen till färdiggräddad.
Bred över glasyren.
Sätt in kakan, låt grädda vidare ca 10 minuter eller tills den fått fin färg.
Låt kakan svalna i formen ca 30 minuter.
Stjälp upp den, skär den i 2 bottnar, och bred på äppelmos blandat med kanel på understa botten.
Lägg ihop tårtan och låt den svalna helt.

Lycka till.


HÄR kan du kika in och få flera tips hos "Bland Rosor och Bladlöss".

Kramen

Gunilla


33 kommentarer :

  1. Det tackar jag för!
    Kakan ser jättegod ut :O)
    Ha ett fint veckoslut trots mörkret ...
    antar att du har samma väder som här ;)
    ♥ Kram

    SvaraRadera
  2. Mums fillibabba! Blir till att baka idag!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Mmmm, tack för det tipset.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Sådana där tips är farliga! En god kaka är aldrig fel. Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  5. Det var et godt tips! Gode kaker smaker alltid godt :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Mums det var ett gott tips!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  7. Åh, mums, det låter smarrigt!
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Å så smaskigt!

    Ha en toppenhelg!
    Kramen
    Ina

    SvaraRadera
  9. Mmm, smarrigt! Synd vi har sålt vår husvagn, men den kanske går att baka ändå? ;)

    SvaraRadera
  10. ser god ut.
    Ville bara titta in och önska en fin helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Tosca är så gott och äpplemos, så den måste smaka helsmarrigt :)

    SvaraRadera
  12. Mums vad god den ser ut. Måste man ha husvagen för att baka en husvagnskaka?
    kanske det blir en växthuskaka istället.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  13. Vad god den ser ut! Tack för receptet.
    Trevlig helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Mmmm låter mumsigt :) Kram Suss

    SvaraRadera
  15. Så trevligt att byta bakrecept och kul att vi var inne på samma tanke...=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Men MUMS ! Jag lyckas ALDRIG med tosca-kaka, den brukar alltid sjunka ihop...men nu tänker jag prova en gång till :-) för det är faktiskt nästan det godaste jag vet, och med äppelmos lät det ännu godare. Ha en skön helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  17. Det där är inte bra för vintervolangerna! Eller också är det just det. :-)

    SvaraRadera
  18. så himla impad jag blir ..av blommorna som ploppar upp i hjärtform och ..plötslig hördes några underliga pipanden ,jag började se mej om efter möss i rummet trots att katten låg helt lugnt sovande
    först efter ett tag grep jag om mina örlurar och hörde tydligt

    kanske det här är nåt självklart för er i det här blogg gänget..'
    själv fick jag nyss ett meddelande att bildminnet är fyllt på min blogg ..1MB ..klickar vidare där står att mitt nuv abonnemang innef 1 GB ..blogger logik eller ?

    SvaraRadera
  19. Mmmmm, så god den ser ut. Det ska testas! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  20. Sambon har lovat att han ska baka i helgen. Tror minsann jag ska visa honom det här receptet. Det såg verkligen gott ut!

    Ha en toppenhelg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  21. Vilket mumsigt tips du bjuder oss på!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  22. Tack för receptet, kakan ser jättegod ut.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  23. Mums, det där ska jag testa, har inte haft en tanke på att använda äpplemoset på det viset!
    Ha en riktigt Go´helg!
    Kram lotta

    SvaraRadera
  24. Mm, den får vi prova att baka. Tack för tipset
    Ha en skön helg
    Vivan

    SvaraRadera
  25. Ett tips helt i min smak! Tack! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för ett smarrigt recept!
    Kram

    SvaraRadera
  27. Mmm, dette høres godt ut!
    God helg:)

    SvaraRadera
  28. Skall provas! Tack för receptet!
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  29. Den ser riktigt god ut kanske man ska testa den!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Magdalena

    SvaraRadera
  30. Det var väl attans vad det är mycket smaskiga recept på bloggen denna helg :) Mmmmm...jag som försöker hålla mig ifrån sånt ;)

    SvaraRadera
  31. Åååå, så deilig! Formelig kjenner lukten av Husvognkaken din. Den skal jeg jammen prøve ut på Enerhagen:) Takk for hilsen på bloggen min i dag. Ha en herlig helg!

    SvaraRadera
  32. Mums, den kakan ser verkligen god ut. Den ska jag prova. Tack för tipset!
    Kram Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62