14 december 2012

liten blomma Blommig Fredag

Veckans tema  i Blommig Fredag är "Min  favoritblomma".

Jag kan inte utse  någon speciell blomma utan jag har  en förkärlek  för pioner, hostor och clematis.


Men jag gillar alla växter som trivs hos mig.
En växt som är fantastisk i sitt växtsätt är Blodörten, Sanguinaria canadensis. En ren upplevelse.
Här har jag den enkla varianten.
Den fyllda "Multiplex" har jag också.Den blir som en vit snöboll.

Fina bladformer och färger som fyller upp planteringen och är vackra hela sommaren utan blommning gillar jag också.
Listan kan göras lång.

Vill du kika in hos andra och se vilka favoriter de har så klicka 
HÄR det kan ge inspiration till fina planteringar.

En riktig trevlig 3:e  advents helg önskar jag dig.

Kramen

Gunilla

39 kommentarer :

  1. Visst är det svårt att välja...dina val är dock helt underbara...=)
    Tack för ögongodiset...!!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Välja en favoritblomma är inte lätt.
    Jag vill önska dig en fin 3:e advent.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hur ska man kunna välja? Det går inte.... Det är som att välja ett av sina barn! Huvva !!
    När jag gjorde valet så blev det som att stoppa ner handen i en godispåse och blunda.... Jag bad mannen säga en blomma (han visste inte bloggtemat) och så fick det bli :)

    Ha en härlig helg!
    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Blodört måste jag testa, behöver något i den stilen som fyller upp i rabatterna! Tack för tipset!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Kan inte välja för svårt.Alla blommor kan ju höra till favotiterna.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
  6. Saknar den enkla blodörten. Kan ju inte ha allt...
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Alle gode ting er tre vet du:) Holder medcdeg i dine flotte valg!

    SvaraRadera
  8. Den är verkligen en juvel Blodörten. Det är svårt att välja bland sina blommor för jag tycker som du alla är favoriter fast på olika sätt:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  9. Det er vanskelig å velge, ja! Flotte blomster du viser. God helg!

    SvaraRadera
  10. Inte var det lätt att välja! Blodörten är ju i en klass för sig själv.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Visst är det svårt att välja en bland alla fina växter, men du har ju en hel del att njuta av.
    Hoppas du får en fin dag /Bea

    SvaraRadera
  12. Ja, helt omöjligt att välja en enda, egentligen! Det inser man om inte tidigare så när man tittar runt hos andra, och dina favoriter är mina också. Fast blodörten har jag inte, bra tips!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Ja det är nästan omöjligt att bestämma sig för en! Så spännande växter du visar! Ha det bra! Maria

    SvaraRadera
  14. Blodörten är helt magisk. Har också både den fyllda och den enkla varianten. Längtar efter att de dem igen. Jättefina bilder du visar. :)
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Härliga favoriter du har där uppe i norr. Clematis står också på min 5-i-topp-lista.

    SvaraRadera
  16. Ja, det finns så många favoriter. Dina är ju så fina.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar bild du visar på blodörten!!
    Jag är såå lycklig när jag tittar på min lilla planta med 2 blommor som jag har haft rätt länge...men det är alltså SÅ det ska se ut!! Wow!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  18. Ja visst var det svårt att välja och speciellt nu under vintern när man suktar efter allt. Blodörten är fin, jag har dom med!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  19. Ja det är svårt att välja, men pioner och hostor tillhör också mina favorite!

    SvaraRadera
  20. du är inte ensam om att välja så för mig blev det en aktuell inne blomma men den kan ju blomma om i trädgården i sommar om jag har tur.
    det var roliga och fina bilder du har på inlägget.
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  21. Fina blommor du har valt. Blodört kommer jag nog att plantera nästa sommar.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  22. Ha en fin adventshelg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  23. Blodörten var riktigt fin! Den har jag inte men måste nog skaffa en sån nu!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  24. Blodörten är hur tjusig som helst men den gillar sig inte hos mig. Har försökt med både plantor ch frö men nej då... den tackar för sig och blir borta..
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  25. Ja visst är det svårt att, välja alla är de fina. Jag gillar ditt val av blommor och blodörten låter ju intressant och är riktigt tjusig.
    Ha en fin kväll
    Kram


    SvaraRadera
  26. Blodörten är ljuvlig. Fin bild på den ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  27. Vilka fiina favoriter!
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  28. Att bara välja en är så gott som omöjligt:)))
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  29. Blodörten är ljuvlig en stor favorit för mig oxå!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  30. En värdig favorit, din Blodört! Ser så läcker ut på bilderna!
    Ha en trevlig helg!/Titti

    SvaraRadera
  31. Visst var det nästan omöjligt att välja! Blodörten ser ju jättefin ut. Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  32. Ja, det var verkligen inget lätt val då man skulle välja en favoritblomma eftersom man har så många.
    Gillar dina val :=)
    Fina växter allihopa.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  33. Hej Gunilla,
    mitt i julstöket kan man tänka på sina favoritväxter.
    Blodörten är fin.
    Kram

    SvaraRadera

  34. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej
    Gillar blodörten, men, en av mina favoriter är fotblad, den med rosa blommor även den vita.

    Jag har bara gjort ljus med egna bilder.

    Önskar den en fin 3;e advent
    /Maggan

    SvaraRadera
  35. Åhåhå, härliga bilder! Jag köpte några rotknölar av fylld blodört i somras, hoppas så att de kommer upp till våren. Det är en riktig önskeväxt för mig!

    SvaraRadera
  36. Nu fick jag riktig vårlängtan!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  37. Det är roligt att se fina perenner och annat nu mitt i vintern, tänk så gott dom har det under snötäcket.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  38. Blodörten hade jag ett inlägg om förra våren.. Jag visste inte alls vad den hette men var väldigt fascinerad av den.
    Den fanns i vår torpträdgård när vi flyttade in..
    Ja nu längtar man tills den visar sig igen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62