7 februari 2013

Blommig Fredag." Min favorit färg"

         Glacidium palmatum, Lunddocka,Bägarlönn.
         Ranunculus aconitifolius "Flore Pleno" 
         Stormhattsranunkel
         Akleja"Geen Apple".     
         Lamprocapnos spectabilis. Löjtnandshjärta 
      Pion.   Rododendron"Cunninghams White"
         Oxalis vit               
         Paradiseum liliastrum.Paradislilja.
         Dicentra cucullaria. Sjömanshjärta 
         Anemone nemorosa"Vestal"
      Clematis "Salomon"    Clematis "Alpina Plena"                
                                            Primula "Dawn Ansell"


Det syns nog vilken favoritfärg jag har i trädgården. Vit. Den lyser upp i rabatterna och är fin tillsammans med vilken färg som helst.

Temat hos Helen som har bloggen 
"Bland rosor och Bladlöss" och som håller i Blommig Fredag har som tema denna gång "Min favorit färg".

Önskar er all en riktigt fin fortsättning  på veckan och tusen tack för alla härliga kommentarer det värmer verkligen.


Varmt välkommen alla nya följare, så roligt att du vill fortsätta titta in hos mig.

Trevlig  Helg

Ha det gott.
Gunilla

56 kommentarer :

  1. Jag är också tokförälskad i vita blommor,tycker som dig att de lyser upp så fint i rabatten.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Smukke billeder! Hvid er også dejlig. Det er svært at vælge yndlingsfarve, synes jeg. Jeg sidder lige og brygger på et lyserødt indslag ...

    SvaraRadera
  3. Så snyggt och fräscht med vitt. Så många fina växter! Vitt är en klar favorit hos mig också:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jeg er helt enig med deg, hvite blosmter er bare så vakkert!
    Ha det godt. Klem Marit

    SvaraRadera
  5. Ja, vita blommor är helt fantastiska. Så vackra och fräscha. Och du har så många fina. Clematisen är jätteläcker. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  6. Jösses vilken fin primula, så bullig och rar. Clematisen var inte heller tokig. Fina bilder och växter.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  7. Vi hade samma favorit fast jag tyckte det var rätt svårt att välja. Men vita blommor är alltid vackert och lyfter upp de andra blommorna dessutom. Din vita alpklematis väcker helt klart mitt habegär ...

    SvaraRadera
  8. Så fina blommor, att du kommer ihåg alla namnen på dom du som har så måånga.
    Fint fotat!

    Kram Magdalena!

    SvaraRadera
  9. Wow, så många läckra blommor. Primulan såg ut som en brudbukett, så snygg.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Jag håller med helena om Primulan! Grymt snygg!
    Vitt är en favvo hos mig oxå för den är så "ren" och precis som du skriver -passar överallt och tillsammans med vadsomhelst!

    Må gott i helgen!

    SvaraRadera
  11. Det ÄR vackert med vitt och dom bilderna och blommorna du visar är ju helt underbara allihopa! Det ser så rent och fint ut med vita blommor. Ungefär som snö, säger jag som är snötokig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra bilder du visar! Vitt och grönt är en jättesnygg kombination som är lugn och skön för ögat. Jag älskar också vita blommor!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  13. Oj, så många olika vita växter du har i din trädgård. Lunddockan tycker jag är så fin, har en vit men ska försöka få tag på en blå/lila också. Har försökt få fram en med frön men det misslyckades.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  14. Även jag väljer vitt som färg på blommor när vi talar om favoriter.
    Det är snyggt mot sommarens grönska.
    Just nu är jag väl inte så förtjust i det vita, jag menar snön, men en smälter ju bort om...kanske tre månader. Så länge! Hela sommaren kommer ju och går under en sådan tid, då vill man ju stoppa tiden. Nu får den gärna gå...
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  15. Fint! Hittade några att sätta på önskalistan.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  16. Valde länge mellan blått och vitt. Du har många fina vita! Bäst tycker jag de kommer till sin rätt under långa sommarkvällar , i skymningen skimrar trädgården av allt det vita!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  17. Åååå inser att jag även har andra favoritfärger ....så vackert med vitt. Det blir många nya favoriter för mig när jag ser dina bilder .

    Kram

    SvaraRadera
  18. Vita blommor är underbara.Och har man ett skuggit hörn så är vitt det bästa att ha där.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  19. Fint med vitt! Nu fick jag lite tips på växter till min vita rabatt. Tack för det! :-)

    /Mia

    SvaraRadera
  20. Vackert!
    Vitt är snyggt framför allt i skugga tycker jag. Den vita färgen är ren, krispig och fräsch. Och väldigt vacker som sagt!

    Brudbröd har jag aldrig hört talas om, men den ser trevlig ut. Får nog googla lite på den...

    Önskar dig en härlig helg!
    Tamara

    SvaraRadera
  21. Här serveras ytterligare en favorit färg och så många fina foton på skönheter...=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  22. Du och jag har samma favoritfärg. Jag har många av dina vita favoriter men hittade ett par nya hos dig. Bland annat den vackra primulan 'Dawn Ansell'.

    Önskar också dig en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  23. Vit akleja är en klar favoritväxt, men nu blev jag kär i din vita primula också! Vad snygg den är!

    SvaraRadera
  24. Vita klematisen Salomon ser toppen ut. Bra, då jag just beställt några sådana från Estland.

    SvaraRadera
  25. Jeg er også forelsket i hvide blomster - ja, vist i alle farver :-) Sikke dejlige billeder! Ønsker dig en rigtig god weekend.

    SvaraRadera
  26. Aha - samma val av färg som jag har! Jaa, det ÄR snyggt och rent med vitt! Brudbrödet är alldeles underbart, det borde jag också skaffa! Rh. 'Cunninghams White' är en av mina favoriter med, enkel, men oerhört lätt att ha att göra med! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  27. Vitt är så otroligt fräscht mot det gröna! Ska nog skaffa fler vit blommor i min trädgård.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
  28. Så lekkert og delikat med hvitt! Den skaper sånn harmoni og mykhet i hagen synes jeg. Falt særlig for Løytnanthjertet. Jeg MÅ rett og slett ha både en hvit og en rosa i hagen til våren. De er jo vakre. Takk for titten!

    SvaraRadera
  29. Så vakre de er alle sammen!..hvitt er jo en delikat og ren farge:)
    God helg:)

    SvaraRadera
  30. Ha en fin fredagskväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  31. Jag förstår att din favoritfärg är vit! Vita blommor mot det gröna - kan det bli fräschare?
    Ha en fin helg, kram, Moniva

    SvaraRadera
  32. Fint, fräscht och klassiskt! Oj, vad jag får sommarlängtan när jag ser dina bilder. :-)

    SvaraRadera
  33. Klassiskt, vackert, elegant och oskuldsfullt. Så många fina ovanliga plantor du har. Den ena vackrare än den andra :)

    SvaraRadera
  34. Vitt är alltid vackert men jag undrar verkligen vad du gjort med din ståtliga primula - vilket praktexemplar!!!
    Trevlig helg önskar lotta

    SvaraRadera
  35. Så många vackra vita blommor du visar.
    Primulan skapar ett 'ha-begär' för den var verkligen jättevacker. Precis som en rundbunden brudbukett som någon skrev tidigare.

    Tror en växt har fått fel namn i bara farten för visst är det väl en fylld Stormhattranunkel - Ranunculus aconitifolius 'flore pleno' bredvid Lunddockan.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att jag har dig Helen som är uppmärksam på mina skrivfel. Tack ,nu skall jag ändra.
      Jag har Brudbröd ochså men det blev fel bild.

      Radera
  36. Jättesnygga blommor du visar, primulan är ju helt fantastisk med alla sina blommor!

    Kram och ha en trevlig helg! Ulrika

    SvaraRadera
  37. Så många helt unmderbara bilder du visar. Flera är mina absoluta toppväxter. Och den fina aklejan, oj, så fin.
    Trevlig helg önskar Törnrosa

    SvaraRadera
  38. Vad många vackra vita blommor det är på dina bilder. Snyggt

    SvaraRadera
  39. Hej Gunilla! Vackert med det vita,fast just nu längtar jag efter grönt...Och ute feta vita snöflingor i Skåneland. Ha det! Hälsn AnnA

    SvaraRadera
  40. Smukt rent og elegant med hvid! Det er så svært at vælge een farve ud syntes jeg :)
    Ha en god weekend.

    SvaraRadera
  41. Så vackra blommor. Vit akleja skulle jag gärna vilja ha i min trädgård. Ha en trevlig helg :-)
    /Liv

    SvaraRadera
  42. Så fantastiskt många vita underverk!
    Jag har samlat vita i en skuggig rabatt, de är vackrast i skymningen - blir ju nästan självlysande.

    SvaraRadera
  43. Vackra vita blommor och många fina kombinatioer i dina rabatter.Särskilt föll jag för den med vit löjtnadshjärta, ormbunke och hosta!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  44. Hej

    Vad mycket fint du bjuder på. Primulan var ju helt galet snygg, vilken stor blomboll...
    Allt Gott
    Annika

    SvaraRadera
  45. Hvite blomster er utrolig lekre og jeg skjønner godt at det er din favorittfarge :) Takk for hyggelig hilsen i Rantenhagen og god helg til deg!

    SvaraRadera
  46. Oj så mycket fina bilder , grönt är en av mina färger också.
    Ha en skön helg/Carita

    SvaraRadera
  47. Och jag vill ha mera vitt!
    Kram

    SvaraRadera
  48. Fina bilder, nu vill jag ha mera vitt i mina rabatter. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  49. Wow, så mycket fint du visar! Vitt är fint, helst i blomform, det andra vita (snön) som fallit hela natten kan väl räcka nu ;-) Gillar din "hoppande blomhjärta"!

    /Anette

    SvaraRadera
  50. Det var ett jädra spring på mig denna gång blev det den 51
    kommentaren. Du och din underbara trädgård,och jag tanten med
    den inglasade pensionärskuvösen ha,ha. Jag har köpt
    Blomman för dagen i ett par fröpåsar, de är så tacksamma och
    man brukar inte misslyckas med dem heller. Men de vill ha
    stora krukor. Ha det så bra, du behöver ju inte bjuda på kaffe
    varje gång jag kommer. Jag vill bara njuta.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  51. Hvor er dine hvide clematis bare smukke:) Hvid er også en dejlig farve, og som du skriver, så passer den jo ind overalt og lyser op om aftenen.

    SvaraRadera
  52. Du viser så mange vakre hvite blomster. Hvite blomster som lyser opp i skumringen er så vakkert. Det er til å bli glad av. Ha en riktig god helg! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  53. Visst är vitt så vackert i rabatten speciellt i skugga och skymning, det är lite svårt att säga precis vad som är älsklingsfärg tycker jag det finns ju så många färger och nyanser,
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  54. Hej! Så underbara vita blommor!! Den där stormhattsranunkeln, är den perenn? Hur får man tag i den?
    ha det bra! Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62