12 mars 2013

Nu växer det.


Nu gror det riktigt bra i frösådderna. Detta är perenner .
En del sorter är det riktigt trångt i krukorna men jag tycker att de är för små för att skolas om. De får nog växa till sig mera. 
När det blir lämplig storlek av de som är tätt i krukorna så bredskolar jag om dom i större plastlådor, då tar de mindre plats tills de kan få en egen kruka.



Här har Klockrankan Cobaea scandens. Och bak i bilden syns Salvia patens. De har fått egna krukor.
                                                   Cobaea scandens  Klockranka
                                            Salvia patens.Lånad bild


Det känns riktigt bra  jag har varit ledig i 2,5 vecka och det har varit fullt upp varje dag. 
Jag uppskattar verkligen att kunna hålla på med sådderna och vara ute på dagarna nu när det går mot vår. 
Jag längtar verkligen till att kunna vara ute och gräva i jorden men det får jag vänta på ett bra tag till.

Varmt välkommen till nya följare av min blogg det gläder mig väldigt mycket. 

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Vårkram
Gunilla

21 kommentarer :

  1. Tur att du är "ledig" nu när hela huset är fullt av småttingar som är beroende av din uppmärksamhet ;-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. Antar att du också fått ta del av denna snömängd som vräker ner idag!
    Hoppas dina småplantor får det ljus de behöver ...
    Jovisst är det skönt att dagarna blir bara längre!
    Säkert skönt också med ledig tid :O)
    Ha det bra / Vivan

    SvaraRadera
  3. Så fin växtkraft du har där på dina småttingar.Eftersom jag alltid är ledig nu för tiden så kan jag pyssla med mina växter när jag vill.Det är så skönt att vara pensionär.Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken häftig blå färg!
    Det var inte lite frön du sått! Här har det bara blivit tomater och chili än så länge....väntar nog till dess jag kan så diret på växtplatsen....har lite andra funderingar kring trädgården nu.....ska snart visa det på min sida:)
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så som det spirar och gror. Din salvia har jag haft dom sista åren, blåfärgen är verkligen härlig. I år sådde jag en röd också, får se hur dom blir ihop.
    Vintern ja, det är bara att bita ihop en stund till :)

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket plantor du har. Har du redan sått din salvia, det kanske jag också borde göra nu då.
    Perfekt tid att börja sin ledighet nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vist är det härligt att vara hemma och kunna pyssla med sådderna
    du har ju massor med plantor redan
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Förstår att du har fullt upp, bara frösådderna kräver sitt eller hur.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Visst är det härligt när det spirar. Skönt med lite friskt grönt tycker jag när det bara är vitt, vitt, vitt ute.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Oj, vad många små krukor du har. Roligt att så små plantor som man får följa!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  11. Neimen, har du sett hvor det spirer og gror hos deg. Så artig da! Mine staudefrø som jeg sådde i januar står fremdeles ute på verandaen hvor det er vinter. Skulle jeg kanskje tatt dem inn for spiring??

    SvaraRadera
  12. Fint med alle de spirene :-)

    SvaraRadera
  13. Såå mycket du har sått! Det måste fylla ett helt rum? Men hur får du plats med alla växter ute sedan?
    Den där salvian har ju en underbar blå färg! Så vacker den skulle bli tillsammans med rosa rosor till exempel! Jag tycker, att det är svårt att få tag i riktigt blå blommor, de flesta går lite i lila!
    Vårlig kram, Monica

    SvaraRadera
  14. Nå når det fremdeles er full vinter her (midten av mars!), er det så deilig å se grønne spirer som skal ut. Er så glad i kobea. Har ikke sådd dem ennå, men det er rett før. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  15. Oj vad det växer hos dig, det blir nog många spännande nya sorter i år igen.

    Ha det gott Kram!

    SvaraRadera
  16. Ååå vad det växer hos dig. Här har jag ännu inte sått ett endaste frö. Får nåstan lite 'ångest' när jag ser alla dina sådder :-)) Jag hade tidigt bestämt mig för att ligga väldigt lågt när det gäller sådder och plantor under denna vår som jag hoppas snart kommer.
    Lycka till med allt!
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Härligt,härligt ser det ut!!!Ja man fundera vad man hann då man jobbade , för nog fylls dagarna då man inte gör det:)Jag skolade också om blåsalvian igår...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  18. Växtkraft var det någon som sa och det är det verkligen hos dig!
    Jag har ju inget växthus jag....Och jorden är stelfrusen och ganska långt ner tror jag så det blir nog ingen vår här heller på ett tag.
    Det ser så härligt ut med alla dom små plantorna!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. Oj så långt du hunnit! Härligt med grönska. Här får jag nog vänta en månad innan jag börjr med mina sådder tror jag.. Men jag längtar! Och jag samlar på mig bara mer och mer frön!!

    H. Kitty :)

    SvaraRadera
  20. Ljuvliga bilder att titta på.
    Ja, det är en underbar känsla då frön gror och man kan börja skola om så smått.
    Solen skiner men det är sååå kallt att någon snösmältning är inte att tänka på. Men snart kanske :=)

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  21. Men som det växer hos dig!
    Kul, med så mycket. Den enda frösådd jag har står lugnt ännu och väntar under snön.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62