4 mars 2013

Övervintrare


Den har övervintrat Rhodochiton atrosanguineum Törnrosaskjortel. 
Det är första gången jag har övervintrat den.
Den är planterad i kruka tillsammans med Dichondra silver falls, Silvernjurvinda. 
Det är en verkligen en långlivad planta ,Silvernjurvindan, jag tror att det är på 4:e året jag har samma planta. 
Den är planterad i samma kruka och jag tar in den på hösten och ställer den svalt som man gör med pelargoner. 
Klipper bort det som är torrt sedan är det bara att vänta på grönskan.




Här har det börjat grönska också.
 En kruka med Petunior tog jag också in i uterummet i höstas för den blommade så fint. En gul/rödsort. 
Frökapslarna mognade så jag klämde ut fröna direkt i krukan. Inget syntes så jag hade tänkt tömma  krukan. 
Men så petade jag bort de torra löven och se där var det fullt med små fröplantor. Riktiga överraskningar.

Undra hur jag skall göra det är hundratals av dessa. 
Jag får väl se hur de utvecklas det gäller bara att hålla de vid liv.
Jag behöver ju inte så många, jag får skola om ett par stycken.

Här har det snöat i ett par dagar nu, och det snöar fortfarande.
Minus 19 grader var det den gångna natten, nu på morgonen är det minus 8.
Nu är jag less på snön, jag vill att våren skall visa sig med lite sol och värme.

Önskar dig en riktigt bra vecka.
Och ett riktigt fin helg

Kramen
Gunilla

Kika in  hos Helen och se på flera överraskningar. Detta får bli  mitt bidrag till Blommig Fredag.


37 kommentarer :

  1. Så morsomt når det dukker opp små planter som du nesten ikke har regnet med. Lykke til videre med overlevningen :)

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du har lyckats övervintra så många sorter! Man kanske kastar för mycket på hösten?
    Här strålar solen för tredje dagen i rad nu, och jag ska gå ut och fortsätta röjningen av rabatter och gräsmattor! Man ska ju inte ropa hej... men det känns som våren var kommen!
    Vårkram till dig, Monica

    SvaraRadera
  3. Så bra att Törnrosa går att övervintra, jag måste skaffa en sådan, jag minns hur fint din blommade i höstas.
    Vi hade riktigt kallt i morse, -30.
    Burr!

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Härligt med övervintrare. Har pillat med mina blommor idag jag med. Blir ju rätt många. Ha en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  5. Nu får du många små plantor av Petunia.Och Törnrosas kjortel kom jag på att jag glömt att så.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  6. Så roligt att törnrosas kjortel klarat sig, jag kommer ihåg vilket praktexemplar du hade förra året.

    SvaraRadera
  7. Hejsan jag kände nästan inte igen mig,har Du rivit ert vackra hus? Nej jag bara skojar,det kan vara roligt att änra headern
    ibland.Det är ju jag med pensionärskuvösen (inglasad balkong)
    jag har oxå börjat lite smått. Jag skall så blomman för dagen
    blå och vita. Sen bliver det pelagoner till resten. Har basra lite morgonsol,då får det bliva därefter.Men jag älskar min
    inglasade i allafall. Skall bli spännande hur Du får till det
    i år. Stor kram till dig,från Hajan

    SvaraRadera
  8. alltid roligt när man lyckas övervintra växter ofta är de fina fram till i Januari och då tror man ju att nu har de klarat sej men då säckar de ofta ihop och dör
    lycka till med petuniaplantorna
    jag gjorde som du förra året tog 7veckors semester som gick över till pension i sista augusti
    ha det så bra och njut på
    maggan

    SvaraRadera
  9. Här har helgen varit underbar med blåsig.
    Tack för tipset ang. Njurvindan. Man kastar nog alldeles för mycket på hösten.

    Snödroppskram / Therése

    SvaraRadera
  10. Jag önskar jag hade en bra plats för vinterförvaring, då hade jag sparat många fler plantor.
    Kallt hos dig, här hade vi +6,5 idag, men det ska bli kallare igen. Och blåsigt!
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Så kul med övervintrande plantor, törnerosas kjörtel blir säkert stor och kraftig ser det ut till. Nu är det väl kanske dags att börja tänka på sommaren :)

    SvaraRadera
  12. Men vilken odlare du är! Törnrosas kjortel har jag funderat på att skaffa mig en, den ser så fin och rolig ut och kan man (du....) övervintra den också är det ju extra kul.
    Petuniorna var roligt att dom frösått sig, ja, där får man väl nästan plocka med laboratorieutrustning för att få upp dom en och en, men det är ju så roligt och givande!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jag hade ingen aning att törnrosan gick att övervintra! Kul! Jag måste testa...
    Tack för tipset :)

    kram

    SvaraRadera
  14. Jag vill också ha vår!
    Men du, vad häftigt med petuniafrön, Det är ju bara att rpova, inget att förlora.

    SvaraRadera
  15. Så kjekt at det har gått fint med overvintringa av plantene og at det har frøsådd seg :)) Super blomstring til sommaren.
    Ja, no vil vi ha vår!!!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  16. Oj, tänk att det fungerar att övervintra Törnrosa. Och petuniasådd. Det måste jag prova i år.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  17. Roligt då övervintrade växter överlever och mår väl då våren kommer.
    Brukar övervintra Törnrosas kjortel svalt och under växtbelysning vintertid. Blir lite klen och tanig men blommar hela tiden :=)

    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  18. Jag försökte övervintra en Törnrosas kjortel en gång men lyckades inte alls. Hoppas din bli fin och växer tills. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  19. Hei Gunilla:)
    Så flott at du har overvintret Rhodochiton...jeg lykkes ikke helt med den ifjor..men Dichondra silver falls har jeg lykkes med i vinter...den er sååå fin:)
    Hyggelig at du kikker innom meg:))
    En fin kveld til deg :))

    SvaraRadera
  20. Övervintrare som överraskar på våren är alltid trevligt, fänk om man skulle ta hand om alla små barnen!! Oj, nä det går inte :-)

    Ha det gott/ mvh Tyra

    SvaraRadera
  21. Spennende å se om petuniasmåttisene blir lik morplanten!

    SvaraRadera
  22. Kul att du lyckades övervintra Törnrosas kjortel. Jag är dålig på att prova. Brukar bara övervintra pelargoner. Kanske ska prova med fler sorter i källaren...

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  23. Vad duktig du som fått din Rodochiton att övervintra. Och Törnrosas kjortel. Ha ett bra veckoslut.

    SvaraRadera
  24. Så lyxigt med alla småttingar, som dyker upp överallt hos dig. Jag är verkligen imponerad.
    Önskar dig riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  25. Så otroligt söta de är, små sötnosarna :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  26. Så flott at du har lykkes med overvintringen. De er i full sving med å møte våren ser jeg:) Ha en flott helg.

    SvaraRadera
  27. Det blir spennende å se hva som kommer opp der under løvet :-)

    SvaraRadera
  28. Så härligt när man lyckas övervintra sånt man tycker om. Jag är spänd på om jag lyckats övervintra murgrönsviolen igen...vi får se.

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  29. Vad kul att det lyckats så bra med övervintringen och alla din fröplantor!

    SvaraRadera
  30. Jaså man kan övervintra njurvindan, det var mer än jag visste...tack för tipset!

    SvaraRadera
  31. Hos dig får man alltid något överraskande som att man kan övervintra så många växter...spännande...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  32. ÅÅ vilken lycka och stor överraskning att ha lyckats med det!!!Ska bli kul och se den plantan hur den utvecklas i sommar den måste ju bli magnifik.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  33. Å, vad duktig du är! Det gäller väl att ha tålamod helt enkelt, och disciplin nog att ta vara på växterna när man (jag i alla fall) är som mest trädgårdstrött. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  34. Hej, vad kul att du övervintrat Törnrosas kjortel! Funderade faktiskt på det i höstas ,för jag hade en så fin jätteplanta, men sedan orkade jag inte med mer övervintrare, men frön tog jag och har sått! Ja, visst får man lite extra habegär så här i trädgårdsmässetider! Skulle gärna få en lite större vinst att sprätta iväg! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  35. Heisann! Hit skal våren komme 18.mars, så det gjelder å være tålmodig! Den kommer nok til deg også. I mellomtida får du glede deg over overraskelsene dine. Håper det blir sterke spirer.
    Jeg har bare klart å overvintre 5 pelargoniar og en rosea spansk margeritt. Andre har visna hen.... til stor sorg.
    Ha go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  36. Åh du är duktig och tar in för övervintring! Jag orkar oftast inte...sparade i alla fall murgröneviol från förra året och den var ju lätt att övervintra! Det inger hopp när det börjar spira i krukorna!

    kram louise

    SvaraRadera
  37. Så herlig med grønt liv...det er
    utrolig koselig med det som kommer
    tilbake.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62