24 april 2013

Härliga tider.

 Nu har äntligen  Magnolia siboldii vuxit till sig så att jag kunde skola om den.  
Jag la fröna i fuktig mossa i kylskåp den 20 oktober 2012.
Planterade ner frön i jord för ca 3 veckor sedan och då satte ett frö fart. 
 Nu är det bara att ha tålamod.
Nya växter. 
Jag har lite svårt att låta bli att köpa .

Hosta "Lakeside Dragonfly" , Hosta "Beach Boy". 
Iris ensata "Momogasum" och  Thalictrum delavayi "Hewitt´s Double" som jag tycker får så otroligt söta blommor.
De kom med posten igår så nu har de fått lite jord i väntan på varmare tider och utplantering.

Nu har våren tagit sitt grepp här hos oss och jag är riktigt förväntansfull. 

Idag så lyser solen och vi har plus 5 grader.
Ganska blåsigt men det töar.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Soliga kramar
Gunilla

7 kommentarer :

  1. Så fint att så Magnolia!!
    Ja nu stundar tider med mycket växtkraft här och där, bara att ta för sig och njuta...hihi
    Ha det gott i våren vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Vem kan motstå att köpa växter nu??..hihi...
    Här i Östergötland är snön äntligen borta, +12 grader men blåser som attan.

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
  3. Härligt med både frösådden och inköpen!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Våren, hoppet och sådden gror.
    Härliga tider!

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Oj vad det växer hos dig. Men jag undrar om Magnolia siboldii är härdig här hos oss?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Underbart då frön gror :=)
    Flera fina växter du köpt, ja, det är svårt att låta bli då man hittar något nytt och spännande.

    Ang. Pionsådd:
    Då fröna ligger i lätt fuktad vitsmossa ska burken stå framme i rumsvärme tills en rot har vuxit ut på ca. 2-3cm. Det kan ta allt från 1mån till flera månader.
    Efter det ställer man burken eller planterar ner fröet/fröna i egna krukor fylld med p-jord och ställer i kylskåp/svalt (-4º-+4º) fram tills första bladet har vuxit ut. Då ställer man krukan i växthus/under växtbelysning svalt ca. +15º
    Är P.obovata fröna mjuka är dom nog förstörda för fröna ska kännas hård. är roten ca. 1cm. kan du nog plantera ner i p-jord, strax under jordytan, fukta lätt och ställ in i kylskåpet fram tills bladet har vuxit fram.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Så mye fint du har kjøpt :-)Deilig med varmere temperaturer ute!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62