6 maj 2013

Det lyckades

 Så här ser det ut i krukan som jag tog in i höstas med petunior.
En mörk trumpetblomma har kommit upp ochså , plantorna längst bak i krukan.
Jag smulade ner frökapslarna direkt i krukan och la en plast  över. 
Nu är det nog dax att tömma krukan och fylla på ny jord.
Kanske ta bort några plantor också för det är ganska trångt.

Knoppar har kommit också på petunian. 


Så här såg det ut när det började gro. 
Lite väl trångt , så jag gallrade direkt.

Jag övervintrade krukan i uterummet.
Där är det 10 - 15 grader varmt hela vintern.

Nu vet jag hur jag enklast skall få nya plantor. Jag tar bara in krukan och hoppas på att det bildas frökapslar.
Sedan är det bara att klämma :0)

Ha en riktigt bra dag.

Kramen
Gunilla

12 kommentarer :

  1. Du HAR verkligen gröna fingrar!!!
    Men hur har du övervintrat petunian?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Härligt när nytt liv gror :) Kram

    SvaraRadera
  3. Kul när det lyckas
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  4. Dette visste jeg ikke, men det skal prøves. Det må være kjempemorsomt å få til dette. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Så smart du är och allt får du till. Så kul när dina egna blommor blomstrar :)

    SvaraRadera
  6. Så smart och kul då det lyckas!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Bra tips det där.Kram.

    SvaraRadera
  8. Åh så härligt och vilken lycka när man ser att man fått till det utan att göra några större åthävor:)
    Fortsatt lycka med dina fröer och knoppar!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Kul då experiment lyckas väl.
    Allt som underlättar är bra :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Fastän jag är ansluten som följare på din blogg så har jag inte fått uppdateringarna och så var jag ute häromdagen och tittade till mina aurikler och då tänkte jag på dig! Visst var det så att vi "pratade" lite om dom förra våren, lite senare när det var varmt.....Det ser i alla fall ut som några har överlevt och om dom blommar kan vi se vilka färger dom har, vi pratade om et byte med blå färger har jag för mig - det kan stämma, eller hur. Jag håller upp ögonen och så får vi se.
    Nu ska jag titta lite mer i din blogg - konstigt att jag inte fått uppdateringarna, men det händer ibland har jag märkt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Fiffigt!
    Vi har haft allt annat än fluffig snö, har totalt kommit 3 m som packats hårt. Men nu tänker vi på nåt annat...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62