4 maj 2013

HJÄLP HUMLORNA

Hjälp , våra fantastiska humlor behöver hjälp.
De minskar snabbt i antal. Det finns sorter som redan har försvunnit.
Utmaningen har startats av Anne som har bloggen Moseplassen  i Norge.
och jag har fått utmaningen av Berit My Rented Garden

Vi som älskar trädgård kan göra en del med enkla medel.

Och du som har trädgård – spara en liten ”vild hörna” någonstans där det inte stör, bakom redskapsboden eller i bakkanten av jordgubbslandet. Humlorna älskar blommor som rödplister, vitplister, fibblor, vitklöver och kråkvicker. Eller prova att odla honungsfacelia på en liten yta i trädgården, det blir rena humleskådespelet!
Humlor lär vara fyra gånger så effektiva som tambin när det gäller att pollinera. Det beror på att de dels är snabbare per blomma, dels klarar av att flyga vid lägre temperaturer och i sämre väderlek.
Uppgifterna har jag hämtat http://www2.naturskyddsforeningen.se

Vi kan plantera växter i vår trädgård som humlor och bin älskar.

Här är en växt som finns i trädgården som brukar bli helt full av humlor. Aruncus dioicus  Plymspirea.
Luzula nivea  Silverfryle.

Ett stort antal trädgårdsväxter finns att välja på som är både dekorativa i trädgården och som gynnar humlor och bin.

Att hjälpa både humlor och bin med ställen att trivas i finns det många sätt.




Nu vill jag skicka utmaningen vidare till
Anne-Lie,  Monica , Helen och Nette Cecilia.


Önskar dig en riktigt fin helg

Kram
Gunilla

13 kommentarer :

  1. här har vi alltid försökt få humlor att trivas ,idag såg jag den första i trädgården den kommer nog på bloggen ikväll ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Här har vi faktiskt ganska gått om humlor och jag tror att många har bon under vårt garagetak, där det är borrat hål längs hela taket! Men jag vet var jag ska ha en "vild hörna"!
    Tack för förtroendet!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Humlor är väldigt viktiga i vår natur, det blir kaos om de inte finns.
    Har en humlefamilj so bor under trappen på kolonin. så jag ser till att den har växter att vara på.
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vi brukar ha rätt mycket humlor i trädgården, hoppas verkligen de fortsätter att trivas!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  5. Fint tiltak. Her er mye hvitkløver, og da kommer humlene :-)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är förskräckligt hur vi människor förstör vår natur. Som tur är, har jag många humlor i trädgården och hoppas att bina snart dyker upp, när det blir varmare. Tänk att man nu för tiden inte kan ta det för givet!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  7. Vad glad jag blir, gillar humlor skarpt....deras surrande i luften...har haft ett gäng hos mig idag trots all blåst, närapå storm....de gillar väl alla mina minipåskliljor....fniss...sedan har jag ett litet hörn som är orört, nästan, jag pillar dit lite små blommor och blader som jag känner för....och det verkar som att de gillar det:)'Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Måste skaffa mej humlebon :) planterade sådana blommor som humlor gillar i höstas och hoppas att de kommer att blomma fint. men ska nog tänka på ännu fler humleblommor nu Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Klart vi måste göra vårt bästa för att rädda humlorna från att utrotas.
    Antog din utmaning :=)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  10. Kul att du antog min utmaning:)
    Ha en underbar helg!!!

    SvaraRadera
  11. Vi gör så gott vi kan med humlorna. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  12. Så flott at du også skriver om dette :-)

    SvaraRadera
  13. Hei Gunnilla, så flott at du tok utfordringen og er med og blogger om humlen! Kjempegøy at den nå sprer seg så godt i sverige :D

    Og takk for tipset på silverfryle, den skal jeg titte på for egen hage :D

    Ha en riktig herlig søndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62