24 maj 2013

Trevlig Helg

 En ny växt hos mig som jag köpte på en växtmarknad.
Enligt säljaren så kommer den i från Norge.
Vitalina Primuliflora. ssp.Cinerea. Något svenskt namn vet jag inte. Den lyser verkligen upp . ca 5 cm hög. 
En riktigt söt viol som sprider sig lite här ock där är
Viola Labradorica. Den har riktigt mörka blad och en djuplila blomma. Lite fel färg på bilden.


Nu är vi hemma i  bostaden överhelgen så kanske myggen har blivit lite mindre aggresiv. 

Hoppas att du får en riktigt härlig helg.


Varmt välkommen skall du känna dig som blivit ny följare.

Varma kramar
Gunilla

13 kommentarer :

  1. Vill önska dig också en trevlig (myggfri) helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag ser dina fina aurikler.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så skönt att komma ifrån myggen, men trist att inte kunna vara på ert fina sommarställe!
    Ha i alla fall en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Alltid spännande med nya växter :) Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga blommor!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Usch för myggen!! Här är det inte så farligt ..än!!Vilka fina hundtandsliljor du har.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  7. Vilken otrolig prakt...helt underbar...=)
    Hoppas myggen dämpar sin iver så att ni kan vara på ert sommarställe...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Ha en skön helg.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Någon sorts Vitalina har vi också, den blir som en gul matta tidigt på våren och violen är fin, den poppar upp lite här och där men är lätt att ta bort om det blir för många. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  10. Helgen är nästan slut när jag läser detta, men då önskar jag en fin, kommande vecka istället! Väldigt söta blommor du visar upp. En tid att njuta!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  11. De skinner som soler de norske blomstene dine. Så nydelig farge på aurikkelen i bakgrunnen av den søte violen. Nyt våren:)

    SvaraRadera
  12. Önskar dig en fin vecka i majsol vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  13. Vitalina har jag köpt frön från Magnar av så den växer även här :=)
    Det gör Violen också och det är väl den enda Viol jag kan ha överseende med att den sprids.

    Mygg har vi ganska gott om och alla gillar mig.
    Jag har köpt 2 myggmaskiner, ThermaCell och det fungerar!!!!!!!!!
    Det är en liten apparat som man skruvar in en liten gaspatron i + lägger i en 'blå pappskiva' som sedan fungerar som en 'myggspiral'.
    Trodde inte att den skulle fungera men det gör den.
    Den följer med mig runt i trädgården då jag rensar och myggen far över till grannanra och låter mig vara i fred :=)

    Ha en fin myggfri dag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62