31 juli 2013

Här växer det.

 Nu blommar hostorna  / funkia.
Både lavendelfärgade och vita blommor beroende på sort.
Här blommar en mini funkia . "Snow Mouse" ca 5 cm.
Blomstängeln är mycket större än bladen riktigt söt.

Här har det vuxit en söt svamp. Kanske tyckte den att det fattas lite dekoration i krukan. :o)
Det verkar komma flera i grupp, jag får nog ta bort det.

Nu är jag dålig på att blogga men jag tänker på er varje dag.
Efter ett rejält regn med ca 30 m m ,välbehövligt. Så skiner solen.

Jag jobbar i trädgården och flyttar växter. 
Konstigt att det växer och blir så trångt. Jag är bra på att plantera tätt för det ser så glest ut när det är nyplanterat det är nog det som är största felet.
Men nu går jag hårt fram och tar bort det som har vuxit för mycket.
Jag måste ju få plats med det som växer i krukor som såddes i vintras och det som stått i kallbänk sedan i fjol. Och vuxit till sig.

Hoppas att solen skiner på dig och att du har det bra.

Somriga Kramar
Gunilla

16 kommentarer :

  1. Så duktig du är att hålla på i trädgården nu vid den här tiden! Själv har jag ingen lust alls att greja och dona utan vill bara njuta....i och för sig lite svårt eftersom det mesta är brunt nu....vi har nästan inte fått något regn alls....konstigt att man aldrig är nöjd....så tänk vilken varm och skön sommar vi har haft....måste ju se det positiva :)

    SvaraRadera
  2. Mini Hostorna är sååå söta.
    Tycker det växer massor av svamp i år överallt och många olika sorter.

    Även här pågår trädgårdsarbete för fullt. Planterar, delar och gräver bort.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Att flytta och planera nytt hör ju liksom till....=)
    Hostor är bara helt bedårande...!!!

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Du har så fint i dina rabatter. Vi har också fått regn nu, men inte lika mycket som du. När jag tittade senast var det 20 mm, fast sen har det kommit några fler rejäla åskskurar.
    Sommarhälsning från Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har en liten fråga på min blogg, hoppas att du kan hjälpa mig med den.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. När jag läser trädgårdsbloggar (som din) längtar jag att få påta i jorden. Det är sju år sedan jag flyttade till lägenhet och på balkongen finns ju lite blomster. Men det är inte detsamma som en riktig blomrabatt.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Hostorna är verkligen fina växter! Dom är nästan lika fina när dom inte blommar, tycker jag, med sina olika bladfärger och former.
    Här är dom nästan utblommade nu, mycket beroende på vårt torra väder. Men vi fick faktiskt 28 mm regn i förrgår natt och jag var glad år varenda droppe...
    Jag ska också flytta lite växter, men jag väntar nog tills det inte är så varmt.
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Så fint det växer hos dig, att flytta och dela växter är ju ett trevligt problem.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Växter på flyttfot är ett ganska vanligt syn i sommarträdgården, även om man försöker låta bli. Det ser ju helt prunkande fint ut hos dig :)

    SvaraRadera
  10. Jag säger son en ovanstående skrev, när man hälsar på hos
    Dig så längtar man efter ett land att påta i. Så vansinnigt dumt,
    herregud man kan ju böja sin rygg, men räta ut den är jäkligt svårt. Så varför önska sådant som inte är genomförbart.
    Jag är så glad över att kunna följa ditt arbete. Du har så fint som vanligt, och jag tackar för att jag får komma in här
    och titta på allt ditt jobb.
    Lycka till med allt Hajan

    SvaraRadera
  11. Här är det samma dålig på att blogga just nu.Håller också på och flytta , rensa och plantera en massa.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  12. Hostor är så fina och jag blir lika förvånad var gång dom blommar, det är liksom en bladväxt för mig!
    Och ni har fått regn, det har inte vi fått och det är problematiskt för naturen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Mitt trädgårdsarbete just nu består av att vattna, vattna, vattna - vi har fått minimalt med regn här i Ösmo - det är snustorrt i jorden.

    Jag tittade på en av mina hostor på landet, där blommorna var avätna och tänkte, att det är tur att det är bladen jag gillar. Men när jag ser din blommande minifunkia blir jag imponerad av skönheten. Din hosta-hörna imponerar!

    SvaraRadera
  14. Hosta Snow Mouse är ju riktigt fin med blommor, annars brukar jag klippa bort hosta-blommorna när dom börjar skräpa. Vi har torrt, torrt och varmt, det hjälper inte vattna längre. Ha en skön kväll/Carita

    SvaraRadera
  15. I torsdags då jag besökte Smultronstället fanns flera ex. av Hechera 'Bronze Beauty' kvar. Du kanske bara gick förbi lådan eftersom den stod vid en kant.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  16. Hei ! lenge siden sist, men nå har jeg vært en liten runde i bloggverdenen og her hos deg var det like flott som alltid!
    Jeg har vært på torpet i tre uker nå og vi reiser tilbake så fort jeg får unna noen kontroller! En stor kram fra bestemor!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62