19 augusti 2013

Favorit sysselsättning.

 Här håller vi på att göra en "Torrfåra" längs ett nyuppsatt plank/staket ,ca 10 m. 
Tidigare var det gräs som växte dåligt , markväv och sten blev lösningen.
 Stenen kommer från mark där vi grävt för rabatter.
Här var det en gräsmatta mellan rabatterna som nu är borttagen .
All sten fanns i marken plus en hel del som nu ligger i Torrfåran.
Ganska mycket att gräva för att göra i ordning för plantering men jag tror det blir bra. 
En hel del matjord skall in också för växterna.
Riktigt hur det skall se ut har jag inte klart för mig men några barrväxter och funkior skall planteras.
De skall knytas ihop de befintliga rabatterna.
Mycket gröna nyanser hade jag tänkt. Med röda inslag.

Jag som har blivit pensionär för tre veckor sedan skall väl ta det lugnt :o) 
Jag har inte förstått det ännu att jag är långledig.
Jag får verkligen intala mig själv att det är ingen brådska jag har ingen tid att passa.

Men jag älskar och njuter av att hålla på i trädgården.

En hel del har flyttats runt både träd och buskar. 
Så nu har jag plats för en del nytt.
Efter en resa till Nordvik där STA Övrenorrlands kretsen hade plantförsäljning  köptes några träd av Tommy Ahnby som nu har  planterats.  
Och fler lär det bli. 

Nu växer det otroligt i rabatterna.
Daggen och värmen har verkligen gett växterna ny fart efter en ganska torr sommar. Regn har vi fått de senaste dagarna har det regnat sammanlagt ca 20 mm. Verkligen behövligt.

Varmt välkommen skall du vara som lagt dig som följare av min blogg. Riktigt roligt att du vill fortsätta kika in.

Jag är dålig på bloggandet . 
Vi har inte så bra nätuppkoppling ute på sommarstället .
Men jag försöker kika in hos dig iallafall när det är möjligt.

Ha en riktigt fin fortsättning på sommaren .
Nu känns det att hösten är i antågande.
En härlig tid med mycket färg i naturen.


KRAM
Gunilla


15 kommentarer :

  1. Grattis till din långledighet ;)

    Jag förstår att det säkert är svårt att fatta att det är så!

    Ja Oj! vad det exploderade i rabatterna nu när regnet kommit.
    Växterna får inte plats längre ;)

    SvaraRadera
  2. Grattis till de gyllene åren och all tid som du har för trädgården...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Va fint det blir! Nu fick jag något att fundera på. Just nu "drunknar" vi nästan i sten hos oss eftersom vi har måst gräva för nytt reningsverk.....man kanske borde göra en torrfåra?
    Tack för inspirationen!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Åh, vad ni är flitiga! Och så mycket sten! Runda, fina kullerstenar! Såna får man betala dyrt för här nere, kan jag berätta!
    Det ska bli spännande att se fortsättningen på torrfåran.

    Nej, det tar ett tag, innan man fattar, att man inte ska gå tillbaks till jobbet igen, jag vet...

    Ha det bra och ta det lugnt med det tunga arbetet!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Härligt med all den fina stenen och vilket jobb du lagt ner. Fast med tiden blir ju allt mycket lättare utan gräset.

    Sommarkram / Therése

    SvaraRadera
  6. fint blir det.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Det blev otroligt snyggt! Lika bra att kapitulera och följa naturens önskningar när det inte vill sig, då blir det så fint som hos dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Grattis till din långa ledighet!
    Också jag har fått den från i sommar :O)
    Trevlig sysselsättning!
    Och fint blir det!
    ♥ KRAM

    SvaraRadera
  9. Välkommen i pensionörsgänget! Om man har en trädgård är det ingen risk att man kloggar igen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Jeg kan se at hagearbeidet er en favorittsyssel hos deg!
    Kos deg med pensjonærtilværelsen! Klem!

    SvaraRadera
  11. Vilket hästjobb! Hoppas du blir nöjd.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så läckert det kommer att bli!!Funderade härom dagen var jag skulle kunna göra en torrbäck,men jag har ingen naturlig plats...än:)
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  13. Jättefint det som ni har fixat.... och så härligt med långledigt...hihi..
    En ny tid startar för dig..hoppas vi får se ännu mer från ditt fina ställe nu när du har mera tid;) trots dålig uppkoppling, som kan vara så irriterande...ihih..

    Ha det nu så jättegott och njut av ditt "nya" liv

    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla,
    tack för din gulliga kommentar!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  15. Grattis till pensioneringen, eller......Härligt med all egen tid, det tyckte i alla fall jag när jag slutade arbeta för några år sedan, fast nu räcker tiden inte till under växtperioden, med det är skööönt att kunna bestämma över sin tid./Carita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62