25 september 2013

Lite höstblommning

Än har inte frosten tagit växterna i trädgården.

Vi hade plus 3 grader den gångna natten

Här håller riddarsporrarna på att blomma igen.
Lewisiorna , skogsaster och sommar favoriten Törnrosaskjortel.
Och de flesta clematisar blommar också.
Några penseer har börjat dyka upp , de påminner om att det kommer en ny vår. Jag längtar redan.:o)

Vi håller på för fullt att klippa ner växter så att det inte är allt kvar till våren. 
All av´klipp komposteras så det kommer trädgården till nytta igen.

Lite omgrävning i rabatterna och bortrensning av de växter som vuxit över sina breddar gör jag men det är inget roligt jobb fast det måste ju göras.

Jag har haft riktig dålig mottagning de senaste dagarna så jag har inte kunnat vara inne på bloggen.
Tusen tack till alla som varit inne och lämnat kommentarer det gläder mig.

Hoppas att lite värme kommer tillbaka för jag har inte hunnit njuta riktigt av hösten ännu.

Höst kramar
Gunilla

7 kommentarer :

  1. här på Småländska höglandet har vi haft frost i 2nätter och det ska komma mera,jag täckte dahliorna med fiberduk med det hjälpte inte utan de var svarta så nu har jag gräv upp knölarna som ligger i källaren nu
    annars glommar många växter på som om inget har hänt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Du har ju mycket som blommar än, trots att ni har så kallt! Jag brukar också klippa ner vissnade perenner på hösten, men det är inte riktigt dags än...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. här var det lätt frost senaste natt såg att dahliorna i byn hade frusit .Jag brukar inte klippa ned någonting på hösten dels får fålarna fön och sedan blir det direkt gödning av gammalt som får vissna ned ,brukar kratta bort det gamla på våren när det är torrt .Kram Nette

    SvaraRadera
  4. Det är inte något som har vissnat ner ännu men då det gör det så kommer jag att klippa bort skräpet. Underlättar städningen av rabatterna till våren :=)
    I kväll är det +-0º så första frostnatten kommer nu. Brrr!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Här blommar också en del fortfarande, men nog ser man att hösten är här ändå:(
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. I höst blommar mycket fortfarande och en del blommar om. Har förberett trädgården för nattfrost under natten som kommer, hoppas jag har fel för vaxklockan har jag inte täckt och den blommar så fint just nu.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Så vacker den brokbladiga dagögan är. Har inte sett en sådan tidigare. Tänk så mycket växter det finns som man aldrig hört talas om :)

    Du frågade om växtstödet hos mig. Det är hörnet på pergolan. Jag har helt enkelt tagit ett armeringsnät och ”böjt” runt två av pergolans hörnstolpar. På dessa klättrar två olika klematis. En lite lägre (Nelly Moser) och en högre och senblommande (Huldine).

    Ha det fint!
    Tamara

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62