20 januari 2014

Geum triflorum

 I mitt undre inlägg så var det en del som undrade hur Fjädernejlikroten ser ut när den blommar.
Jag hittade inte någon bättre bild. 
Men som synes så blir det en liten sluten "klockformad" hängande blomning.i mörkt rödrosa.
Sedan slår den ut ytterligare och det blir fjäderformade fröställningar som sitter kvar ett bra tag.
Nästan som två blomningar.
Flikiga blad.
De tål både lite torrare läge och vanlig rabatt i sol.
Jag har frö sått dessa . 
Ställde ut krukorna på vintern och de grodde när vårvärmen kom.
Fröar gärna av sig runt huvudplantan så de bildar en grön matta.


Ha det gott

Gunilla

10 kommentarer :

  1. vad söta dom är
    kram
    maggan

    SvaraRadera
  2. Lovely plant and flowers! Have a happy day!

    SvaraRadera
  3. Jättefin växt. Och så tacksamt med två "blomningar".
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Fröställningarna är faktiskt finare än blommorna, tycker jag!
    Och håller förmodligen längre...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Blev verkligen jätteförtjust i den här blomman och funderar nu på om jag skulle kunna ha dem intill ena stugväggen, där jag ännu bara har sand. Där är det inte så soligt visserligen. Tror du de klarar sig om jag täcker jorden med grus? (För att slippa jordstänk på väggen när det regnar)

    SvaraRadera
  6. Blomning är väl inget att hurra för,men den har såå läckra fröställningar den, gillar den just för det.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Den har jag i min trädgård. Gillar den.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Även här växer den i rabatten efter egen frösådd.
    Blommorna är kanske inte så speciella utan höjdpunkten är i mitt tycke fröställningarna.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  9. Alltid är det något nytt Du har att berätta. Jag tycker det är så roligt
    det Du berättar.
    Det börjar så smått nu igen, våren menar jag.
    men fortfarande har vi vinter igen.
    kram

    SvaraRadera
  10. Fantastiska fröställningar! /Anita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62