7 januari 2014

Januari 2014





Så här ser det ut hos mig idag.  Plus 3,5 grad varmt och disigt.



Det är så fuktigt så laven växer riktigt mycket. Här växer det på en tall. 


Vi är kattvakter i två veckor till vår dotter. 
Här vill de komma in, gillar inte riktigt det blöta vädret.


Julen och Nyåret har förflutit lugnt.

Efter all den goda maten och fikabrödet så har vi verkligen försökt vara ute på långa promenader mellan regnskurarna.

Jag får lite dåligt samvete för att jag inte kan låta bli att äta av kakorna och godiset som finns kvar. :o)

Idag så fick jag ett brev från en riktigt givmild Facebook vän.
Flera påsar med fröer. Jag blir så otroligt glad ,det finns verkligen fantastiska trädgårdsvänner. 
Tack Camilla, du är guld värd.

Jag har börjat med frösådderna som skall vara under lysrör inne.

Nu blir det att kika i krukorna tills jag ser lite grönt, så spännande.



Mitt medlemsbevis i Svenska Pionsällskapet fick jag idag också.
Jag beställde pioner därifrån i våras och de kom fantastiskt fina rötter i höstas som planterades ner. 
Så nu blir det spännande  att se hur de klarar vintern . (Som inte kommit ännu) Ingen snö men det har utlovats kyla till helgen.



Önskar dig en riktigt fin start på det nya trädgårdsåret.

Kram
Gunilla

12 kommentarer :

  1. Även ni har varmt ser jag!
    Har lovat mig själv att inte stressa igång med frösådderna i år! Vi reser bort i mars (Capri igen) och jag vill inte upprepa misstaget att frakta rännande plantor hit och dit…
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Detta konstig väder som vi verkar att ha i större delen av vårt avlånga land.Har inte börjat så ännu men snart så sätter jag igång.
    Ha det fint.Gunsan.

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt att börja så? Jag började så perenner på annandagen. Även de fröerna kom från givmilda trädgårdsvänner - de är guld värda!
    Så man kan handla från Pionsällskapet? Det visste jag inte. Medlemskapen blir fler och fler för varje år, man kanske borde gå med det också av bara farten:-)
    Ha det bra och lycka till med sådderna!

    SvaraRadera
  4. Visst är det en ovanlig vinter! ja metereologiskt sett, så är det inte ens vinter, utan höst fortfarande. Även hos er tydligen! Och det är ju ännu ovanligare!
    Så kul att du börjat med vårsådderna, det känns hoppingivande!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Vilken dyster vinter vi har lite kyla och snö är mycket bättre än detta eviga regnande.
    Tack för att du tittat in hos mig, det är riktigt svårt att välja en bra bakgrund till min blogg men den här får duga nu när det grått och trist ute.

    Ha de gott kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte beställt ett enda frön än i år, är alltid ute i sista minuten. Och promenerat har jag inte gjort mer än en gång under hela julen, men så rullar jag snart fram också. Har också svårt att låta bi godis och kakor. Men nu är allt slut och nu har jag bestämt mig. Ska försöka gå ner några kilon i vår.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad glad man blir av fina vänner! Här är det 7 grader + och lite skurar mellan varven Vi förbereder och jobbar på inför den kommande våren. men först får vi visst både kyla och snö till helgen. vill inte.
    ha en fin onsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Camilla är en givmild person, här finns det också lite av henne:) Jag står i startgroparna för innesådd nu ska bli kul att få stirra upp lite frön igen...en hopp om vår. Även om man kan tro att den är nu då man ser dina bilder och det ser likadant ut hos mig...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. En vacker bild som känns helt fel i Januari månad...=)
    Kul med fröer och givmilda vänner...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. jag inte sått några fröer än bara beställt
    sår nog inget förrän i Februari för här brukar man inte kunna plantera ut några plantor förrän fram i mitten slutet på Maj
    kram
    maggan

    SvaraRadera
  11. Viss är det en annorlunda vinter. Vi har fått lite snö idag så mycket att det syns lite. Jag har ställt ut mina frösådder men jag väntar på flera fröer. Ha en skön helg./Carita

    SvaraRadera
  12. Jaa du, denna vinter har verkligen varit upp och ner. Massor av snö och kyla i länder där det inte alls ska vara så och vi har inget... Jag är fortfarande glad för det men det är visst kyla på gång nu. Eventuellt snö. Bara att gilla läget och kanske jag ska göra som du och så några frön. Det piggar upp!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62