20 februari 2014

Blommig Fredag

 Heliopsis helianthoides    Brokbladigt Dagöga.
Lyser i rabatten som en liten sol. en frösådd.
Solen kan färga kvällshimmelen riktigt fint. 
Bilden är tagen 2013.
Centaurea macrocephala  Gulklint.lyser med  sina gula blommor.
När solens strålar börjar värma jorden så vaknar växterna till liv.
Här börjar Veratrum album . Nysrot vit , kika upp ur jorden.

Temat hos Helen i Blommig Fredag är  SOLEN.

Här där jag bor så har det varit en så solfattig Februari  så  jag har inga nya soliga bilder.

Men det är tur att bildarkivet finns.


Önskar dig en riktigt fin helg och  jag hoppas vi få se lite av solen.

Ha en riktigt bra dag.

Gunilla

30 kommentarer :

  1. Bildarkivet kom till nytta även för mig. Finfina bilder du funnit!
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. När man kikar in här så får man alltid se en massa nya spännande blommor! Den där gulklinten till exempel. Ha en fin helg. Anette

    SvaraRadera
  3. Fina bilder. Solnedgången är magisk.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam om att få förlita dig på arkivbilder. Men det är ju också kul att titta bland gamla bilderna, se och minnas. Gulklinten är en nyhet för mig, ser riktigt tuff ut.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Gula blommor blir man glad av! :)
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Soliga härliga bilder på "små solar i gräset"1 Jag gillar ju gult, till skillnad från många andra!
    Ha en riktigt fin helg!
    Här regnar det idag, ett milt fint vårregn.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen tur att vi har alla bilder att kika på, annars så skulle jag nog bli heltossig.Bara nu inte solen tänker lysa med sin frånvaro hela sommaren också.
    Ha en fin dag
    kram meta

    SvaraRadera
  8. fint med soltema så att man kan leta fram gamla soliga bilder. Det är det som finns att tillgå just nu mitt i snöslasket som vi har. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera
  9. Säger som Meta tur vi har bilderna så vi kan se hur det kan vara.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  10. Gulklint var en ny blomma för mig också - spännande! Jag fick också förlita mig på arkivbilder.

    SvaraRadera
  11. Ja det har varit en solfattig vinter i år, vi får hoppas solen lyser desto mer i sommar.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  12. Så ljuvligt det ser ut med blommor! Den tiden kommer. Här vräker snön ner förstås. Aldrig verkar det sluta heller. Hos hos är det mitt i vintern ännu och våren långt bort. Men jag vet att den kommer :)

    Kram, ha en fin helg!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar solnedgångsbild! Och gulklinten ser ju härligt rufsig och uppkäftig ut med sin gula kalufs! Måtte våren komma till oss snart!
    Ha det gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Ja, det er i arkivene en finner solen for tiden. Flotte bilder du viser. Den øverste har jeg kjøpt frø av, så den gleder jeg til å få i hagen.

    God helg!

    SvaraRadera
  15. Fina tolkningar. Vykortsvackra bilder. Gulklinten ser kul ut. Har nog aldrig sett en sådan, trodde först att det var en slags solros.

    SvaraRadera
  16. Kul gulklint! En sån har jag minsann aldrig sett tidigare.

    Önskar dig en fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  17. Så lekkert med en broketbladet heliopsis. Det har jeg aldri sett før. den lyser nok opp enten den blomstrer eller ei.
    Her har også solen glimret med sitt fravær... Det er stusselig, men det kan jo bare bli bedre da ;)

    SvaraRadera
  18. Det har varit ett extremt solfattigt 2014 hittills! Vi vår hoppas att våren blir bättre.
    Tack för din fina kommentar på min blogg :D

    Dagögat är helt vansinnigt snygg med de brokiga bladen! Jag måste googla på den för den skulle göra sig super i mitt Woodland ;)

    Kram och ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  19. Den brokbladete var stilig. Koselige vårbilder :)

    SvaraRadera
  20. Hej Gunilla!
    Grådag i Skåneland denna fredagen...Lite solsken hade varit upplyftande...Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  21. Fine illustrasjoner til temaet!
    Den variegerte Heliopsis'en er på sålista mi i år :-)

    SvaraRadera
  22. Dina solgula bilder lyser upp i det gråa vädret.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Dina solgula bilder lyser upp i det gråa vädret.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  24. Vilka soliga, härliga bilder... De gör mig glad!

    SvaraRadera
  25. Så roligt att jag fick besök av dig! Tack för din kommentar, jag blev väldigt glad för den.
    Jo, visst har det varit solfattigt. Men det är precis som du säger - tur att det finns bildarkiv att gå tillbaka till! :-)
    Tack för fina bilder! Och vilken underbar sittplats ni har där i skuggan.
    Ha det riktigt bra
    /E

    SvaraRadera
  26. Javisst är det tur att man har ett bildarkiv. Och så många solar du har. Gulklinten blev jag väldigt förtjust i. Tack för en härlig dos av sol!

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  27. Någon skrev om fördelen med solbristen... Håller med om att det är en fördel med rotandet i arkiv - har inte heller sett bilder på de där två första förut. Sett namnen men bilderna gjorde finfin reklam!

    Solfattig - ja precis så har det varit.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  28. Gulklinten är läcker. Igår snö idag sol!
    Kram

    SvaraRadera
  29. Jag har aldrig hört talas om gulklint - vilken vacker blomma!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  30. Fina bilder, den med nysroten är ju spännande, det ser ut att komma något riktigt maffigt ur det skottet!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62