27 april 2014

Vårvärme

                      Ranunculus pyreneica
                                 Mandragora caulescens
Vårvärmen har verkligen satt fart på allt grönt.
Efter en hel veckas värme och sol så har växterna vaknat till liv i trädgården.

Jag blev otroligt glad när jag såg att Mandragora caulescens har börjat komma upp.
Jag köpte den av Larz Danielsson i fjol och flyttade plantan tre gånger. (Ibland så får jag verkligen flyttiver) trodde att den dött bort när den bara försvann men nu blev jag glatt överraskad.
Spännande att få se om den blommar i år.
En liten Ranunculus pyreneica har fått knoppar. Har inte sett den blomma tidigare .

Primulorna står i startgroparna. 
Här blommar en som jag inte vet namnet på. 
Inköpt på Plantagen för flera år sedan. Som vårblomma inne.


Nu gäller det att hinna njuta av allt som slår ut. Björkarna har inte fått musöron än ute på sommarstället men det dröjer nog inte länge till.


Ha det gott och njut.
Kram
Gunilla

6 kommentarer :

  1. Lilla vän det är latin allt du berättar, ha, ha så dumt det är klart att det är Latin
    det är ju blomspråket. naturligtvis. I bland är man så dum, så det kan bli roligt.
    Nu skall det bli spännande med Dina våxter. Lycka till nu, önskar Hajan

    SvaraRadera
  2. Våren går fram med stormsteg hos er också, ser jag! Visst blir man glad, när plantor man trodde var försvunna, dyker upp igen!
    Här är björkarna fullt utslagna, men fortfarande ljust vårlätta!
    Ha en fortsatt skön vår!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Så härligt att ni också fått våren till er. Det går fort så passa på att njut av allt.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ja, nu går det fort minsann! Här i Mälardalen har vi haft sommarvärme ett tag om än ganska kyliga nätter. Björken fick musöron på långfredagen - alldeles för tidigt.
    Inte enbart positivt när värmen kommer så tidigt!

    Ha det gott i er vackra trädgård!

    SvaraRadera
  5. Nu är bästa tiden! Här har vi kommit till perioden mellan hägg och syrén och mycket lägligt väntas några svalare dagar för nu vill man stanna klockan och bara njuta så mycket det går.

    Trevlig Valborg
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hejsan Gunilla jag tror att just nu, har Ni lite varmare än vad vi har., men just nu
    har vi 13 +, men det blåser Nordan. Men vi går ju åt rätt håll i alla fall. Läste i min dagbok, förra året samma datum hade vi bara 5+, tänk vad man glömmer.
    Ha det bra nu med alla dina fina och annorlunda växter.
    kram från Hajan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62