2 juli 2014

Lite blommar i allafall.

Meconopsis betonicifolia alba.
Jag blev riktigt glad och överraskad när jag såg att det blommade en vit bergvallmo. Jag har både köpt och sått den vita men inte lyckats med det. 
Och nu så står den bara där. 
Minnet är ju kort. 
Jag kan ha planterat ner någon fröplanta och inte markerat den,  jag vet inte men riktigt glad blev jag.
Jag har även den blå sorten som nu även har börjat blomma lite smått.
Ett par andra sorter och färger växer också men de har inte visat några knoppar ännu.
Echium russicum. Snokörten blommar och det blir två färger.
En lila /rosa och en lite mera orange.
En av det olika sorters nävor som växer i trädgården är 
Geranium himalayense plenum. En fylld blålila näva.


Vi har haft riktigt torrt och svalt en lång tid. 
Plus 2-3 grader på nätterna men nu hoppas jag att det vänder ock blir varmare.
Och lycka, Det regnar lite idag :o) Inget som jag vanligen tycker om men det är otroligt torrt i marken, vi har fått vattna för att inte det skall bli så torrt. Och framför allt ,jorden är så kall. 
Min man tog tempen i jorden i en rabatt som ligger i skugga och det var plus 12 grader i jorden. 
En växt som jag trodde hade frusit bort har börjat visa sig ovan jord så det är spännande att kika runt i trädgården.

Det blir lite glest med inlägg men jag har inte glömt bort er alla fantastiska bloggvänner.

Skänker dig en riktigt varm sommar kram.

Gunilla

6 kommentarer :

  1. Den vita vallmon är jättefin och snokörten också med olika färger. Ni verkar ha haft lite besvärligt väder. Hos oss har det varit torrt och är fortfarande. Det regnade härom dan men det försvann och nu är det lika torrt igen. Kallt och ruggigt har det varit men nu lovar dom lite varmare, jag hoppas på det. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  2. Vit bergvallmo, så läckert! Mina blå blommar, men i år är de väldigt små och taniga, jag hoppas att det är vädret och inte att de håller på att ge sig. Det har kommit upp några små fröplantor i rabatten och kanske kan de ersätta de gamla OM det nu är så att de håller på att tyna bort av ålder.
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  3. Åh, VIT bergvallmo! Jag har inte ens lyckats med blå!
    Jag vet inte hur många plantor jag har köpt och planterat på olika ställen, men det vill sig tyvärr inte! Men, det är inte allt som passar i vår magra jord...
    2-3 grader på natten låter inget vidare. Här har vi sällan under 15 grader ens på natten.
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Som vanligt många fina blommor i din trädgård. Hos mig är det inte torrt...det regnar och åskar varje dag.....nästan.
    Kram från Anne-Lie!

    SvaraRadera
  5. såå vacker den vita vallmon .Här är det ju lika torrt varmare idag men nu kommer gråa moln så få se om vi får påfyllnad i vattenlagret ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. Det låter bar med torrt väder visserligen lite väl kallt men bättre än vårt regnande och haglande som vi har här.Solen kommer nog snart hoppas jag då sätter det mesta fart igen och vi har glömt det tråkiga.
    Den var verkligen söt den vita bergsvallmon visste inte att den fanns.
    Önskar dig en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62