30 juli 2014

Lite sommar blomning

 Efter två års väntan så visade sig Krolliljan "Norrland". En riktigt läcker färg. Hoppas på riktig bra förökning.:o)
 En frösådd från i fjol visade sig detta år. Rosettkrissla.
Har googlat lite och fått fram att den kanske bara är en tvååring men vi får se nästa år. Liten och lysande är den.
En riktigt iögonfallande akleja som blommar riktigt mycket med stora rödrosa blommor.

Här har sommaren  varit otroligt varm. Sol och upp till 31 grader det är rekord här ute på sommarstället. 
Skönt men jag skulle gärna vilja ha regn. 
Vi har fått restriktioner på att spara vattnet så jag försöker rädda de växter som jag ser håller på att törsta ihjäl.
Lite jobbigt för att det är riktigt torrt.

Jag tror att jag skall lära mig regndansen.:o)

Ha en fortsatt fin sommar

Gunilla

13 kommentarer :

  1. Så härliga färger på dina blommor ,här längtar vi efter vatten min trädgård ser ut som tre nyanser av brunt med inslag av ogräs ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Den Aklejan var fin vilken läcker färg.
    Här har åskan mullrat och vi har fått 4mm regn.Tyckte jag hörde ett nytt muller nu så kanske det blir mer.Hoppas kan man ju.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig krollilja. den får jag nog leta efter.Mörka blommor är ju mina favorit.
    Vi har också torrt och växterna är inte glada de får lite vatten ibland. Som tur är har jag stora tunnor att ta ur.
    Önskar dig tt skönare slut på vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Krolliljan är verkligen magnifik! Vilken färg!
    Här har vi fått regn idag, äntligen! Och 10 grader svalare än igår. Såå skönt!
    Men imorgon ska det bli varmt igen...
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Å vilken skönhet! Lite mer dramatik än den "vanliga" krolliljan. :)

    Här fick vi en rejäl regnskur igår morse efter ett intensivt åskoväder, men det skulle väl egentligen behövas med regn. Jag passar nog på det ändå och fortsätter njuta sommarvärme. :)

    SvaraRadera
  6. Ja nog är det torrt alltid, även här lite längre söderöver....jag måste bara få säga, din header, snacka om blomsterprakt!!!! Så ljuvligt!!! ....förtjusande liten akleja, de är riktiga små raringar, och den röda var verkligen annorlunda, en sådan har iallafall inte jag sett tidigare...
    Ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera
  7. Vakker lilje med flott navn, Norrland :-)
    Det er tørt her også, men i dag kom det noen få regndråper.

    SvaraRadera
  8. Vilken fin färg på krolliljan och rosettkrisslan är lite speciell. Den försökte jag fröså men det gick inget vidare med den. Vi har också haft väldigt torrt o varmt men senaste degarna har vi fått ca 6-7 mm regn, inte mycket men ändå. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  9. Vilken fin färg på aklejan. Här har det äntligen kommit lite regn 32 mm. Så skönt.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Jag är så svag för krolliljor och älskar min vita som växer i skuggan under tallen. Men den nästan svarta varianten var riktigt häftig!Krissla med normallånga stjälkar växer vilt en bit härifrån men din variant har jag aldrig sett förut.
    Kram/Kerstin

    SvaraRadera
  11. Hi Dear,
    your dark lily is absolutely adorable!
    All my best from an Austrian gardener
    and a happy happy time
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Krollilja Norrland blommade även här för första gången den här sommaren. Underbar! Att fröså är nog ingen idé men kanske kan man knipsa av några lökfjäll och på så vis få några nya plantor.
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. har aldrig hört talas om Krollilja, så obildad är jag. Men blomman för dagen och Petunior klarar jag av. Nu skall jag skaffa mig en Bollkryss, det får bli min höstblomma.
    Jätteroligt att höra om alla edra växter, har ju bara balkong, kan bero på det.
    kram från Hajan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62