6 oktober 2014

Titt ut :o)

En liten försiktig blomning.
Primula Maximowiczii.
Den har inget svenskt namn.
Uppkallad efter en rysk botanist , växtsamlare.
Karl Ivanovitj Maximowiczii 1827 - 1891.

En primula som jag frösått för ett antal år sedan.
Den får röda bladstjälkar och blomman växer upp till ca 2 dm.

Nu tycker den nog att det börjar bli kallt så den håller sig nere i bladverket.Den har blommat tidigare i vår men vill kika upp en sista gång. :o)

Nu har hösten gjort sitt intåg i trädgården.
En hel del växter har fått fantastiskt fina höstfärger. 
Den vingade benveden och ginnialönnen är så fina i sin röda färg. Så dekorativ.
En hel del växter har jag redan klippt ner för att det känns bra att ha gjort det .  Det är så mycket att göra på våren .


Ha det gott

Gunilla

5 kommentarer :

  1. Det har gått fort trotts allt. En underbar sommar men den tar slut trotts allt. Härligt om vi får en ännu längre höst. Färgerna är så fina och då hinner man med lite extra innan vintern
    Ha en skön dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jaa, håller med Dig det kan gå fort som attan, när det börjar.
    Men visst har det varit en underbar höst bara de där varma sommarveckorna.
    Då höäll jag på att bli galen låg ju mest då, eller satt i rullstolen. Nej nu tycker jag
    det har varit underbart ett tag. Ser fram emot en vår till, hoppas jag får må
    bra, men det vet man ju aldrig. Men hoppas kan man ju göra ändå. stor kram från Hajan

    SvaraRadera
  3. Så söt Primula Maximowiczii och vad gör det om stjälken är kort. Det är ju ändå en bonusblomning.
    Inte mycket nerklippt här ännu. Det blir lite efter hand som det säckar ihop. En del snygga fröställningar får stå till våren.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. It's actually a nice and useful piece of information. I am satisfied that you simply shared this useful info with us.

    Please stay us informed like this. Thank
    you for sharing.

    Feel free to visit my page :: Cleanse Plus Review

    SvaraRadera
  5. Lustigt, att en del vårblommande växter får för sig att blomma en gång på hösten också! Men trevligt!
    Ja, nu börjar höstfärgerna komma, även om vi fortfarande har sommartemperaturer här!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62