14 november 2014

Trädgårdslycka

                                Riktigt många auriklar blommade .
                              Många olika färger blev det av fröer som jag köpt av
                                                              Ray´s perennial.
                                  Denna lilja har jag frösått.
                                             Nu blommade den för första gången efter
                                                                        lång väntan.
                                   Carlina acaulis frösådd.
                                           Blommade i sommar för första gången.
                                   En gigantisk växt som blev sommarens höjdare.
                                                              Veratrum carlifonicum
                                       Synelesis gubglabrata  inköp av Larz D.
                                                             Blommade isommar
                                             En nyanlagd rabatt med många primulor och
                                                  en frösådd Magnolia siboldi.
                                   Den skall bli riktigt spännande att se om den trivs.

Lilium martagon "Norrland"blommade för första gången 
denna sommar
                                     
                                         Meconopsis alba frösådd
               
                                            Eomecon chionatha köpt av Larz Danielsson




Blommig Fredag har denna gång "Trädgårdslycka " som tema.
Jag har fastnat i växternas värld och visar en del av de som blommat för första gången i sommar.
En del har jag frösått och andra har jag köpt som plant.
Jag tycker det är så roligt när växter trivs och visar sina blommor det är riktig trädgårdslycka.

Kika in hos Blommig Fredag och se hur andra tolkat temat


Vad glad jag blir att du tittar in det ger mig "Blogglycka".

Jag önskar dig en riktigt trevlig Fredag och  en fin helg.

Gunilla

33 kommentarer :

  1. Ja minsann så många förstagångsblommande växter kan ju inte ge annat än trädgårdslycka
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har i din trädgård.Och visst är det extra roligt när nya växter eller frösådder blommar för första gången. a en bra helg,

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!
    Allt du visar lyckliggör även den som tittar på bilderna. Den lilla trumpetliljan skulle jag bli lycklig av att se i min trädgård. Den har inte visat sig på två år hos mig. Norrlandsliljan planterade jag för två år sedan. Få se när den blommar hos mig.
    .

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Så många lyckliga tillfällen....underbara bilder....liljan "Norrland" måste jag hålla utkik efter....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Godmorgon,
    Det finns knappt något som känns roligare än att se sin lilla "bebis" blomma för första gången!

    Vackert :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Ja det er virkelig en lykke å hilse på plantene for første gang :) Det gir kribling av forventning til hvordan de vil vokse seg til.

    SvaraRadera
  7. Vilken lycka med allt du frösått! Jag fastnade för ditt jättefina växtstöd i rabatten, perfekt användningsområde för gamla "krakestakar" som ju ligger och skräpar lite här och var, en idé jag absolut ska spara till våren! Trädgårdslycka till dig! /Lotta

    SvaraRadera
  8. Det er en ekstra stor lykke når selvsådde planter blomstrer for første gang! Martagonliljen hadde en vidunderlig farge.
    Ha en glad helg!

    SvaraRadera
  9. Vilka ovanliga sorter! Vad härligt när sådderna blir lyckade. Själv väntar jag fortfarande på att mitt frösådda gullregn ska blomma, kanske blir det nästa vår. Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  10. Visst blir man lycklig när någon växt blommar första gången, kanske något man väntat på länge. Vackra bilder på ovanliga växter. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  11. Trädgårdslycka - det är ju hela din fantastiska trädgård! Och jag är så imponerad av alla sådder - det är jag dålig på...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Jag äger inte en trädgård, har bara min inglasade balkong som jag älskar föratås.
    Det är lagom för mig, hoppas det bliver en vår till för mig så får man önska i min ålder. Att fröså måste ju vara jättespännande för Er trädgårdsmurvlar, att vänta och se blev det något av detta. Men Du lilla vän måste ju vara överlycklig
    med hela din trädgård. Det tyckte jag var spännande att följa bhos Dig.
    Det bliver snart en ny vår, men först advent och allt som det tillhör.'Ha det bra önskar Hajan

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder på dina frösådda växter. Det är en speciell känsla när det man sått blommar för första gången. Jag längtar tills mina Auriklar ska börja blomma, köpte också från Ray i våras. Härligt att ha något att längta efter./ Titti

    SvaraRadera
  14. Många aurikler är absolut lycka, gillar dem jättemycket.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hi Gunilla,
    Frist, what a wonderful photo on your banner, I'd love to call it home! The garden photos are a delight to my eyes. Tom The Backroads Traveller

    SvaraRadera
  16. Vilken lycka att få se så många frösådder blomma! :o) Jag gillar ditt växtstöd mycket, jättekul idé!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Hej Gunilla!
    Underbara auriklar! En fantastisk blomma!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  18. När fröerna gror är det riktig lycka. Svårslaget! :)
    Fin helg!

    SvaraRadera
  19. Spännande att se när allt tar sig, eller om.
    Trevlig helg, hej Ewa :)

    SvaraRadera
  20. Hejsan Gunilla!
    Du visar många vackra bilder på trädgårdslycka.
    En frösådd som blommar för första gången är lite extra trädgårdslycka tycker jag :=)

    Funderar lite över din Nysrot....
    Kan det vara Jättenysrot - V.californicum eftersom den blev så hög.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. you're an auricula fan i see.
    I like the rock garden.

    SvaraRadera
  22. Lovely garden pictures and a lovely time of year. :)

    SvaraRadera
  23. Å se en plante blomstre for første gang = lykke. Plantestativet er flott. Har lyst til å kopiere det. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  24. Det är riktigt roligt när växter blommar för första gången. Särskilt de man sått själv. Gillar spaljen!
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  25. Tänk vad det finns mycket att bli lycklig av när man har en trädgård.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  26. Vilken lycka att ha så många speciella blommor. Och att du har frösått dem också! Duktigt! :) Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  27. ..och jag blir lycklig av att få nya växttips :) Roligt att se din frösådda och nu blommande lilja. Petade ner ett par småå lökar i höst som jag hoppas ska klara sig och blomma.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  28. Mange utsøkte førstegangsblomstrere! Ja det er stor hagelykke når planter man har alt opp fra frø blomstrer første gangen :-)

    SvaraRadera
  29. Åh, så många fina växter, vilken trädgårdslycka att se dem blomma! Väntar på min första 'Norrland', hoppas den blommar nästa år.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kristina

    SvaraRadera
  30. Så många vackra lite "udda" blommor du har! Men så drar du ju upp dom från frö också...det är tufft!!
    Gubben min hälsar och tackar!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  31. När det gror i krukorna känner man sig extra lycklig en lång stund. Har sparat fröer från 'Norrland' som jag tänker så endera dagen. Avkomman blir kanske inte lika mörka men man vet ju aldrig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  32. Vilka frösådder! När man lyckas så nåt vackert och ovanligt känns det extra roligt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  33. Lovely shots.
    Thanks for taking part in Floral Friday Fotos, I look forward to your future contributions.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62