22 januari 2015

Min favorit perenn





Veckans tema i Blommig Fredag  är denna gång Min favorit perenn.

Jag har många favoriter men den som jag verkligen tycker om är 
Sanguinaria canadensis.Blodört.

En fantastisk perenn som kommer upp tidigt på våren. 
Blomknopparna visar sig med bladet rund blomskaftet. 
När blomman slagit ut och börjar vissna ner så vecklar bladen ut sig.
Ett riktigt skådespel.
På den övre bilden är det en dubbel sort Sanguinaria canadensis multiplex ,på den nedre den enkla.



En riktigt trevlig Helg.

Gunilla.

38 kommentarer :

  1. Det har skrivits en hel del om den nu lite var stans. Har bestämt mig för att det får bli några till nästa vår. Undrar bara om det är plantor eller lökar, det har jag inte kunnat utröna än.
    Den är otroligt fin den dubbla på din bild
    Ha en fin fredag
    kram Meta.

    SvaraRadera
  2. Åh, så fina de är! Var ska jag få plats till sådana...
    Har antecknat det på min önskelista!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar liten skönhet......så vacker i både enkel och dubbel form.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Så fina. Måste köpa och plantera i år.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  5. Verkligen en växt med personlighet. Och visst är det något visst med de tidiga även om det kommer vackra senare också :)

    SvaraRadera
  6. Helt underbar, är den svårodlad? Ha en skön helg! Marika

    SvaraRadera
  7. Ja, du har rätt, det är också en underbar liten växt som kommer jättetidigt. Den enkla är nästan stiligare än den dubbla. Ha det fint Carita

    SvaraRadera
  8. Så älsklig!
    (Och så bra att den går att odla i zon 5.)

    SvaraRadera
  9. Ja, men visst är den en favorit på våren! /Anja

    SvaraRadera
  10. Vilken fin och ingen som jag känner till. Kanske får det bli en i år:)
    Tack för titten!

    SvaraRadera
  11. Så vacker. Den finns inte i min trädgård.
    Kram och trevlig Helg!

    SvaraRadera
  12. Lyckliga du som har blodört, de är jättefina!
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  13. Petade ner rhizomer av de där två för några år sen och är väldigt glad för det. Rädd att dem inte skulle klara sig... Men tuffa små rackare som blommar vackert. Ser att du också är en pionist, trevligt :)

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  14. Den er utrolig lekker, selv om ikke blomsten står så lenge!

    SvaraRadera
  15. Men så vacker!
    Ha de gott. Cat

    SvaraRadera
  16. Å så fina bilder. Blodörten är så fascinerande med sitt växtsätt. Trivs den hos dig borde den ju funka här också. Satte i fjol.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  17. Jeg forstår godt at du valgte nettopp den! De er så fine, og jeg har også begge to sortene her. Men jeg må innrømme at den doble er min favoritt blant de :)

    God helg!

    SvaraRadera
  18. Mina enkla frösår sig på lämpliga ställen helt själv! Fantastisk favorit. Växer i woodland under magnolierna. Fina kort!

    SvaraRadera
  19. Det är spännande med blommor man inte själv har i sin trädgård, alltid roligt med nya tips! Ha en fin helg!

    kram louise

    SvaraRadera
  20. Den ser så läcker ut undrar varför vi aldrig provat den?
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  21. Den där är verkligen fantastiskt vacker! Får väl se om jag lyckas köpa någon nån gång. Ha en fin helg /Anette

    SvaraRadera
  22. Wow, what a nice and soulful plant! The name I know, but never seen its flowers before.
    (I think I might need it just as a homeopathic painkiller after my surgery - )

    SvaraRadera
  23. Blodörten är verkligen fin!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Det ser så kallt ut, när den liksom kramar om sig själv.

    SvaraRadera
  25. Hej Gunilla!
    Vilken fantastisk skönhet, även om jag tycker att namnet är lite halvläskigt. Passar ju inte alls med dess utseende.
    Trevlig helg på dig!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  26. Den är sååå underbar.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  27. Förstår att det är din favorit. Den är så läcker innan den skall slå ut.
    Super fina bilder.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  28. Dina bilder väckte minst sagt min nyfikenhet.
    Gillade båda den dubbla och enkla varianten.
    Ha det gott!
    Annika / 387 kvadrat

    SvaraRadera
  29. Heisann Gunilla. Denne blomsten ser aldeles nydelig ut, enkel og sjarmerende. Den vekker nysgjerrighet... Ha en fin helg... blir du med på BSW?

    SvaraRadera
  30. Vilken kul och söt liten skapelse som sparar bladen till sist!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  31. Oj vilka läckra skott på blodörten. Jag har fått frö från STA till bägge sorter så nu hoppas jag på tur med frösådden! /Trevlig helg/ Monica

    SvaraRadera
  32. Himmel så vakker! Dette var en ny en for meg. Den må jammen få en plass i hagen min. Man kan jo ikke få nok av skjønnheter som blomstrer på våren. God helg!

    SvaraRadera
  33. Så härligt med något lite annorlunda, något som överraskar. Vad vackert invirade själva blommorna är i bladen.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  34. Ja du, den är inte dum den heller! Faktiskt riktigt vacker!! Men...jag har försökt odla den här utan att lyckas. Tror inte att den gillar kalkhaltig jord.....
    Om du letar efter ovanliga alunrotssorter pröva hos: http://www.tuijasvaxter.com/ där har jag köpt ett antal.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  35. Hei! Ja, selvfølgelig. Den er himla vakker. Tror jeg skal forsøke å så den. Ser at Impecta har frø til den enkle. ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  36. Den är helt underbar! Mina åt sorken upp för några år sedan men nu har jag bestämt mig... det får absolut bli ett nytt inköp!
    Kram /Lotta

    SvaraRadera
  37. Ingen blodört här men de ser verkligen fina ut och trivs de hos dig däruppe i norr så borde de kunna trivas här? Måste undersökas!
    Ha det gott! /Laila

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62