28 januari 2015

Vitt.

Primula "Dawn Ansell"
Rhododendron "Chunninghams White"
Trillium "Tuckers"
Oxalis                                 Paradisea liliastrum
Trillium


Lunddocka och Myskmadra

Clematis "Salomon"

Veckans tema hos Helene som håller i Blommig Fredag är Vitt.

En djupdykning i arkivet för att hitta några  växter.
Resultatet blev ett litet axplock av vitblommande sorter.
Jag var tvungen att begränsa antalet för annars så har ni nog inte orkat titta på alla bilderna.

Vitblommande växter är så fint i rabatterna och de lyser upp på kvällarna när det börjar skymma.


Vitt har vi ju ute nu och det känns bra.

Ljuset har ju återvänt så att det är några minuter längre ljust på dagen.

Nu är det bara att se framemot en härlig vår.
Jag längtar.

Önskar dig en riktigt fin Fredag.
Trevlig Helg

Gunilla

43 kommentarer :

  1. Det är inte vitt på marken här hos mig långa stunder men de återkommer då och då. Vita blommor älskar jag . Hos mig blev det bara vårblommor, så har vi nåt att längta till
    Önskar dig en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så mycket snyggt vitt, en färg jag också är svag för.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Grönt och vitt - det är snyggt!

    SvaraRadera
  4. Vita trillium måste vara det mest fantastiska man kan ha i en trädgård! Underbart fina bilder du visar.

    Ha en skön helg

    Kristina

    SvaraRadera
  5. Vitt och vackert. Klematisen med de stora vita blommorna är en favorit. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Vitt är härligt i olika former, behövs som komplement till alla andra färger när dom kommer. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  7. Ja, vi har verkligen mycket att se fram emot och jag känner verkligen lycka över att vi har våra årstider. Fina bilder du bjuder på. Trevlig helg och kram.

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Trillium"Tuckers" var en riktig goding, har inte stött på den tidigare.
    Trevlig helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Alla dina vackra bilder väcker habegär!! Många underbara vita!
    Ha en skön fredag!
    Milla

    SvaraRadera
  10. Åh jag vill ha fler tritium också i min trädgård! Vad fint det är.

    SvaraRadera
  11. Vita blommor är bara bäst!
    Härligt inlägg. Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  12. Oj så mycket vackert Trillium vad är det, måste titta närmare på den.
    Jättefin! Och klematisen så fin och frodig.

    Vi har också snö, men har haft regn i två dar nu.
    Men tror det kommer mera snö snart, de är ju vinter!
    Så lugn o fin får man vara.

    Me visst blir man sugen på våren.
    Ha drt gott, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  13. Det finns inget så underbart som vita blommor. Den dubbla trillium är verkligen ljuvlig och likaså rhododendron.

    SvaraRadera
  14. Wow, så vackert det är med vita blommor! Nu hoppas jag SÅ, att mina Trillium-plantor har klarat sig och kommer upp i vår igen...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  15. Så många fina vita blommor du visar! Jag fastnade lite extra för primulan längst upp - underbar!
    Ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  16. Vakkert!!!
    Det første bildet med primula slår ann tonen...og så byder du på den ene vakre etter den andre...Fantastisk!
    God helg:)

    SvaraRadera
  17. Blir alltid så imponerad när jag ser hur mpnga olika sorter du kan odla där uppe i norr!
    Hoppas att ni inte drabbas alltför hårt av all snön som ramlar ner däruppe idag!
    Ha det gott! /Laila

    SvaraRadera
  18. Vilka vita skönheter, vita blomster är ju alltid rätt på ågot sätt.

    Trevlig helg, hoppas ni slipper all snö som vi plågas med.

    SvaraRadera
  19. Underbara bilder....så vitt och vackert...full av sommarlängtan blir man.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  20. Her var det flere jeg ikke har sett før. Vakre:)

    SvaraRadera
  21. Jag längtar sjukt mycket, jag med...
    Men det är väl bara att bita ihop och njuta av dagen som den kommer ;)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  22. Lunddocka och myskmadra är ju en makalös kombination.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  23. Så snygga växter, den vita lunddockan var ju hur fin som helst!

    SvaraRadera
  24. Många fina rariteter där som står på min Vill-Ha-Lista :)) Mycket snö här också! Hoppas den får ligga kvar. Vill så gärna åka lite längdskidor innan vintern är över.
    Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  25. Det var noen riktige godbiter du hadde funnet fram her! Ja, hvitt er så utrolig fint i skumringen :-)

    SvaraRadera
  26. Väldigt mycket vackert vitt hos dig! Flera favoriter. Och så måste jag hålla med dig om förra veckans tema. Blodörten kom högt, högt upp på min lista också.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  27. Dina blommor ser verkligen kritvita ut, och jag skulle vilja ha alla!
    Kram

    SvaraRadera
  28. Så mange vakre hvite blomster du har! Jeg fikk tak i hvit lunddokka i fjor, og håper den har overlevd vinteren. De er så vakre!

    God helg!

    SvaraRadera
  29. Härliga bilder! Vilken söt Primula med dubbla blommor!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  30. Åh så många fina vita skönheter! Din lilla vita oxalis blev jag så förtjust i. Tänk vilken mångfald det finns i växtvärlden. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  31. Det var en gedigen samling vita växter! Ja visst är det skönt att ljuset har återvänt och snö får vi nog gott om också, verkar det som. Bra för växterna.:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  32. Så fin primulan är, ser nästan fylld ut. Jättevackra blommor även annars. Och så vinterbilderna - wow! Så ska vintern vara.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  33. Den dubbla primulan är en favorit, och vinterbilderna! Visst har vi det fint här i norr med all snö!

    SvaraRadera
  34. Hei! Du har så mange spennende og vakre planter i hagen. Det er veldig inspirerende å se. Primula 'Dawn Ansell' er en plante jeg gjerne skulle ha hatt.
    Riktig god kveld! Anne

    SvaraRadera
  35. Så mycket fint vitt. Primulan var ju jättesöt likaså trilliumen.
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  36. Heisann!
    N y d e l i g - andre kommentarer overflødige. Farver er vakkert, men hvitt mot grønt slår dem kanskje alle?
    Ha en fin søndag ;:OD)

    SvaraRadera
  37. Vilka fina vita växter du har. Blev väldigt imponerad av sorterna. De ser inte så lätta ut, men det kanske är som jag går omkring och tror. Har du sått dem själv eller köpt färdiga plantor?

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  38. Så mycket snyggt i vitt du har! Det jag fastnade mest för var dina Trillium. Har försökt med det här, men jag tror att vi har alldeles för kalkhaltig jord!!
    TREVLIG SÖNDAGSKVÄLL
    Susie

    SvaraRadera
  39. Så himla mange fine hvite sorter du har i hagen din. Her var det mye nytt og inspirerende for meg. Ha en god uke! Jannicke

    SvaraRadera
  40. Mycket fint i vitt. Föll särskilt för primulan och lunddockan! Snö är ju också vitt och fint och i helgen har vi fått gott om det. /Anette

    SvaraRadera
  41. Alla vackra vita längtansblommor fångade i härliga bilder. Vad heter den söta kompisen till den dubbla trilliumen? De klädde varann så fint och jag gissar att den också trivs i lunden?

    Ha en härlig vecka! Carina

    SvaraRadera
  42. Härliga vita blommor, nu börjar man nästan längta lite efter att våren skall komma, även om jag helst nog vill ha lite vinter först...;)

    Trädet på stam, som du undrade över, är en Klotrobinia, som jag planterade förra våren.

    Ha det fint!
    Gunilla

    SvaraRadera
  43. Så nydelig en Primula "Dawn Ansell"! Og trillium er jo bare så skjønn.
    Du har mye flott i hvitt i hagen din.
    Ha en fin mandag:-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62