26 februari 2015

Favorit syssla i trädgården,

Nyanlagd rabatt

Thalictrum filamentosum   Snöruta frösådd
                                          Aurikel frösådd 
                              frön köpt från Ray´s perennial.



Carlina acualis frösådd. frön köpt från Garden North.
                                  Här sitter jag gärna.
Clematis och pioner, är planterade bakom soffan.
                                
En egentillverkad dekoration av prismor och järn.

                                                  Njuter av att se på när det uppstår fina kombinationer av självsådder.

Veckans tema är " Favorit syssla i trädgården. "
I Blommig Fredag hos Helene

Så med dessa bilder så visar jag lite ur vad min favorit syssla är.
Nämligen att göra nya rabatter eller att förändra en redan befintlig.Att  göra en rabatt så att jag själv blir nöjd, och sedan plantera växter och ev.någon dekoration som passar in.

Och att fröså perenner och se resultatet det är en riktig spännande syssla.

Att njuta av trädgården att kunna sätta sig ner och göra ingenting det är en lite svårare syssla. 

När jag gör det så får jag nya ideer:o)Fast jag försöker låta bli.

Med dessa bilder från vår trädgård önskar jag er alla en riktigt fin Fredag och en trevlig Helg

Gunilla


32 kommentarer :

  1. Fint du har det sittplatsen ser så härlig ut. och mobilen med prismorna är så fin
    Ha en fin fredag med
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Nya rabatter är ett härligt trädgårdsnöje :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Vackra rabatter och fina detaljer. Svårt att välja med favoritsyssla när allt i en trädgård är det. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  4. Håller med det om det mesta, utom att fröså - det är jag dålig på!
    Men planera nya rabatter, rensa, luckra, räfsa, allt trädgårdsarbete, det gillar jag!
    Svårare är, som du säger, att sitta ner och bara njuta...
    Ha en fin helg du också!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Haha...som jag känner igen mig själv:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Man skulle nog ha lite fler sittplatser här och där i trädgården - men det är knappt att jag använder det jag har. Antingen pysslar jag med något eller kryper runt med kameran.

    SvaraRadera
  7. Vilken fin prisma! och så härliga bilder. Snart snart är vi där!

    SvaraRadera
  8. Så fine bed du har laget! Jeg er helt enig med deg, det er så moro å lage nye bed :)
    Det er en herlig plass du har til å nyte de også :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  9. Så härligt! Gillar prisman skarpt. Visst är det jättesvårt att sitta ner och njuta, det bara poppar upp en massa nytt hela tiden och vips står man där igen med ändan i vädret och fixar och donar ;) Ha en riktigt go helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Åh vad jag känner igen det där med att försöka sätta sig ner en stund och bara njuta.....och så nya idéer som man direkt måste kasta sig över! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Så flott det er i hagen din. Kjempespennende med jern og prismer, virkelig inspirerende å se hvordan du gjør ting.

    SvaraRadera
  12. Visst är det härligt med nytt eller att bara förnya det befintliga.....älskar hur du plockar in naturliga och hårda material i den mjuka "grönskan"....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder! Gillar verkligen järnet med prismor!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Kul med egengjorda dekorationer till trädgården! Fint!

    SvaraRadera
  15. En ny rabatt är alltid roligt.
    Att jag lyckas med rosorna beror på att jag väljer rätt sorter.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Härligt med nya lyckade rabatter! Och det där med att få idéer fast man försöker låta bli - det känner jag igen!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  17. Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  18. Vilken härlig vrå med bänken. Håller med om att planera och plantera är en favoritsyssla:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  19. Känns som att de flesta är överens om vad som är favoritsyssla. Det där med att fixa, gräva, skapa, plantera ja allt som överhuvudtaget har med trädgård att göra är härligt!
    Trevlig helg!
    Milla

    SvaraRadera
  20. Vilket trevligt, livfullt och kreativt staket. Love it! Att du är duktig på frösådder är det ju inte heller nån tvekan om. Carlina acualis, vilket monster... ett vackert monster!
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  21. Så är det! Härligt att planera nya rabatter och se hur de blir! I den bästa av världar blir de som vi tänkt oss - och ibland till och med bättre! Men det är nästan planerandet som är roligast. Och planteringen också, när man väl kommit så långt ... Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  22. Fantastisk Gunilla!
    Vakker hage og flott du beskriver din hage glede:)
    God helg og takk for hyggelig hilsen:)

    SvaraRadera
  23. Vilket härligt och kreativt inlägg! :) Klart man måste göra nya rabatter när andan faller på! Gillar man dessutom frösådder, så är man aldrig fattig! Tack för din kommentar hos mig! Hoppas solen skiner hos dig i helgen! :) Mia

    SvaraRadera
  24. Absolutt prisverdige favorittsysler! Og så vakkert det har blitt :)

    SvaraRadera
  25. Det där med att flytta växter och göra om rabatter så man blir nöjd, det känner jag igen.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  26. Härlig beskrivning som jag gärna skriver under på. Din soffhörna ser verkligen inbjudande ut. Blir så glad när jag ser snörutan och tillägget frösådd... Satte ut min frösådd i höstas och håller tummarna för att de vill visa sig i vår.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  27. Helt enig, roligt att sitta och planera och fundera, och ändra när det inte blivit riktigt som man tänkt sig. Du har en vacker trädgård. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Jag slår mig gärna ner i din soffa... kikar mig omkring, doftar och njuter. Att göra om, att göra nytt, att så och se, att upptäcka... Tänk vad våra trädgårdar bjuder upp till!
    Trevlig helg!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  29. Hej Gunilla!
    Härligt med många kreativa idéer och planer som favorit sysslor i trädgården med gott resultat.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  30. Så fin sitteplass, må være herlig å sitte her og nyte hagen. Og dekorasjonen var lekker :-)
    Ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
  31. Vackra bilder och skön syssla håller med.
    Trevlig vecka! Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  32. Kan bara instämma. Det är härligt att fixa med rabatterna och sätta sina planer i verket, och en trädgård är ju oändligt tacksam att jobba med.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62