16 februari 2015

Väv på gång




Nu är vävningen i gång.
Handdukar skall det bli. Jag har inte vävt det tidigare.
Men det är riktigt roligt , men det tar lite tid för inslaget i lin är så tunt.
De blir mjuka och känns bra när jag tar i väven.
Jag har varpat med bomullsgarn 16/2   och inslaget är lin.


Jag har möjlighet att göra lite olika varianter av handdukar, tex. göra randningen nertill, variera trampningen.
Mönstret är i Gåsögon . 
Så det är bara att testa sig fram och se vad det blir.
Riktigt roligt att väva detta.


Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Gunilla

12 kommentarer :

  1. Egen vävda handdukar! Jag blir riktigt imponerad. Härligt att kunna själv och du lär ha handdukar som håller länge.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Oj vad du kan! Väldigt fin färgställning! Tar det inte fruktansvärt lång tid att väva en handduk när garnet är så tunt?
    Ha det gott!
    Laila i Fagerdala Trädgård

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla och god fortsättning ... :)
    Vad fin handdukar du väver! Det har inte jag provat på
    Har mest blivit löpare och nu håller jag på med en matta
    av garn från mors vind! Hon lämnade efter sig lite åt oss,
    så vi skulle fortsätta ....
    Må så gott i stormen!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Åh, så duktig du är, Gunilla! Hemvävda handdukar - bättre kan det knappast bli!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Så heldig du er som har plass til å ha veven oppe. Min står dessverre i deler akkurat nå. Kjempefin vevning :-)

    SvaraRadera
  6. ÅH , SÅ VACKRA DE KOMMER ATT BLI..
    SÅ HÄRLIGT DET ÄR MED HEMVÄVDA HANDDUKAR,
    TYVÄRR ALLDELES FÖR SÄLLAN NU FÖR TIDEN.

    KRAM hAJAN

    SvaraRadera
  7. Men vilka vackra handdukar och så enormt roligt med hemvävda.
    Det är oerhört många år sedan jag vävde, då mest dukar och mattor men minns att det var jättekul.

    SvaraRadera
  8. Great blog♥

    How about follow each other?
    I follow your blog. Waiting for you♥
    My Blog: http://juliemcqueen.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Så fina handdukar det kommer att bli och vad fina färger och så roligt att kunna den tekniken för man kan ju väva en hel del vackra saker när man kan väva.Ha det gott.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  10. Snyggt! Sliter fortfarande på tidigare generationers vedermödor.
    Ha det gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. JAg är så glad över allt gammalt hemvävt som jag äger men själv har jag bara åstadkommit ett kuddfodral en gång när jag gick på hushållsskola. Men jätteroligt att så många fortsätter att väva så inte kunskaperna går förlorade.
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  12. Finns inga vackrare handdukar än hemvävda, så mkt kärlek, tanke och omsorg bakom,

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62