16 mars 2015

X - faktor Blå


Gentiana asclepiadea    Knippgentiana.

En växt som jag frösått för ett par år sedan.
Den tycker om sol till halvskugga i mullrik jord.
Höjd. ca 60 cm .

En växt som verkligen lyser upp sin växtplats invid dammen.
Otroligt rikblommande.
Hos oss i zon 5 börjar den blomma i början av augusti.
Delphinium. Riddarsporre.
En ståtlig perenn som ger ett fint blickfång.
Här har jag en variant som jag frösått för ett par år sedan.
Den kan behöva lite stöd ibland om den står i ett blåsigt läge.
En nackdel är att den får lätt mjöldagg och bladen blir fula.

Blått är en riktig favorit färg . Blå blommor finns lite överallt i trädgården.

Gör ett besök in till Moseplassen och se alla fina bidrag. 
Eller delta du också.




Ha en bra dag
Gunilla

27 kommentarer :

  1. En värdig deltagare, mycket vacker. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga blå blomster, blå färg ger ett lugn till trädgården.
    Klippgentianian var ju jättefin, och ny för mig.

    Ha det bra och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Nydelige deltagere i konkurransen.
    Lykke til.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2015/03/16/blatt-sier-moseplassens-x-faktor/

    SvaraRadera
  4. Vilken fin riddarsporre! Jag sår riddarsporrar då och då men de går ut efter några år. Undrar vad jag gör för fel?
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  5. Staselig blå kandidat :)
    Sukk, skulle ønske jeg fikk Gentiana til å trives...

    SvaraRadera
  6. Åh, din gentiana, så där riktigt blå! Skrev genast upp den på önskelistan, tycker att det är svårt att hitta riktigt blå blommor, de flesta går åt violett!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Så otroligt vacker Riddarsporre själv har jag haft en som var himmelsblå och tyckte även den var vacker.Det är synd att de får mjöldagg men de är så ståtliga när de blommar.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  8. Nydelige blomster inntil grinden!!!! Ridderspore er utrolig fin! Lykke til!

    SvaraRadera
  9. Aldeles nydelege blå blomster.
    Flott Gentiana. Eg har den lave sorten med klokker. Ser at blåfargen er den same..
    Lukke til !

    SvaraRadera
  10. Jeg elsker riddersporer :) Nydelig farge
    Lykke til!

    SvaraRadera
  11. Snygga val! Din riddarsporre har en sådan läcker färg.
    Lycka till i utmaningen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Så flotte riddersporer du har! De var utrolig store og kraftige :)

    Lykke til!

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla

    Imponerende Gentiana asclepiadea - lækker blå farve:)

    Held og lykke i X-Faktor

    SvaraRadera
  14. Fine Gentiana, de vil ikke gro hos mig.
    Lykke til

    SvaraRadera
  15. Meget flot ridderspore :) Held og lykke i konkurrencen :)

    SvaraRadera
  16. Nej, men du skojar, vilka urtjusiga riddarsporrar. Tror aldrig jag sett så vackra och fylliga! (Inte ens på Chelsea Flower Show, om man törs säga det). Vad är hemligheten? Lycka till...får man säga till de andra deltagarna för här är minsann ett bidrag utan konkurrens! Mvh Jonbel

    SvaraRadera
  17. Riddersporer se så fiiine! Dine har mørk og fin blåfarge.

    SvaraRadera
  18. Veldig flott da du!! Imponerende blåfage. Lykke til i konkurransen!

    .-))

    SvaraRadera
  19. Riddarsporren är en vacker växt :Hög ståtlig och blommar länge.Finns i många färger så alla kan ha den
    Ha en fin vecka och lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  20. Hei! Riddersporer mot skigarden ( gjerdet ) er alledeles nydelig. Ha det godt og lykke til! Anne

    SvaraRadera
  21. Din Gentiana var lekker. Og Riddersporen var også flott! Ha en fin dag og lykke til!

    SvaraRadera
  22. Så vakre! Det er nesten ingenting som blir så blått som Gentiana!

    SvaraRadera
  23. De blåeste blåe, nydelige begge to! Lykke til :-)

    SvaraRadera
  24. jaa visst är blåa blommor fina, topp 10 för dem.

    SvaraRadera
  25. Gentianan har jag inte sett förut, så vacker den är. Kanske något att prova vid tillfälle.

    SvaraRadera
  26. Så nydelige riddersporer du har!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  27. Fantastisk blomstring på de riddersporene! Lykke til!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62