18 mars 2015

X-faktor Grön ock Svart

Lilium martagon "Norrland"
En krollilja som inte är så vanlig.
Jag hade sökt den länge och lyckades köpa en lök ifrån en trädgårdsvän som bor i norra Sverige.
En lök kostar rätt så mycket men jag ville verkligen ha en i trädgården.
Efter ett år så fick jag äntligen se blomningen.
Jag hoppas att den trivs riktigt bra hos mig
Hostor , funkior i alla färger är stora favoriter hos mig.
De finns i så många varianter från den minsta på ca 10 cm till den största som blir ca 120 cm.
De fyller verkligen upp sin plats.
De finns minst en hosta.funkia i varje rabatt i trädgården.


                                                    Aqulegia "Green Apple"
                                         En frösådd akleja som jag tycker är riktigt fin.
En del av de aklejor som finns i trädgården får varje sommar sina knoppar förstörda av någon liten flygare. 
Det syns med en gång för det är en liten prick på knoppen och när de utvecklar sig så är blommorna  förstörda.
Så det jag brukar göra är att plocka bort alla knopparna  på de sorter som brukar bli angripna. 
Då kommer en ny omgång knoppar lite senare på sommaren och de har inga angrepp.
                                    Primula  "Francisca"
                             En lite ovanligare primula som blommar med gröna blommor.
Hacquetia epipactis, Gullflocka.
Här är  en växt som kommer tidigt på våren .
Blommorna kommer först och ser ut som 1:a maj blomman.

                                  Här  har aklejans fina blad börjat visa sig.


Kika in hos Moseplassen och se flera  Gröna och Svarta bidrag.



Detta är sista omgången av X-faktor hos Moseplassen.

Ha en riktigt fin dag
Gunilla

26 kommentarer :

  1. Ohh vad jag blir avund. jag har också letat efter Krolliljan men är alltid ute för sent det är slut sägs det överallt. Antagligen finns de inte så många.
    Lycka till Ha en fin och bra mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så flotte blomster du viser! Norrland var fantastisk flott :)

    Lykke til!

    SvaraRadera
  3. I can see that your garden is beuatiful !
    I am delighted with your flowers !
    Greetings

    SvaraRadera
  4. Svart är ju inte så vanligt i en trädgård, men grönt har jag en hel del...
    Precis som du, så är jag väldigt förtjust i hostor. De är ju vackra även när de inte blommar!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. En mycket vacker Lilja, och en bedårande Akleja, den hamnar på min önskelista.
    Lycka till i utmaningen!

    SvaraRadera
  6. Den där aklejan hamnar på min önskelista också! Mystisk marodör du har men bra att den ger sig efter ett tag.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  7. Jeg er helt vild med din akeleje 'Gren apples' - den må jeg altså have anskaffet.. :)

    Held og lykke i konkurrencen.

    SvaraRadera
  8. Åååå den krolliljan är en riktig raritet …. Riktigt vacker!

    SvaraRadera
  9. Lilium martagon "Norrland" har jeg hatt på ønskelisten min lenge :-)) Den er utrolig lekker og heldige meg har kjøpt en løk av Larz . Lykke til!

    SvaraRadera
  10. Gullflokkan kalles den på svensk, den som jeg aldri husker navnet på.
    Lykke til både med konkurranse og lilje :)
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvaraRadera
  11. DEn kronliljen var uvanlig vakker da! Herlige bilder. Lykke til!

    SvaraRadera
  12. Denne kandidaten får 12 poeng - twelve points - douze points fra meg!

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla

    Det var verkligen läcker, din martagon-lilja "Norrland"
    Risken är att du vinner;)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Det var en lekker martagon-lilje! Nydelig farge! Green Apple var nydelig den også! Ha en fin kveld og lykke til!

    SvaraRadera
  15. Så moro å se bilde av green apple. Jeg sådde den i fjor, og er spent på å se den blomstre!

    SvaraRadera
  16. Den liljen skjønner jeg godt du ville ha! Og de er virkelig dyre. Jeg har sett etter mørkrøde og hvite liljer, men de ble for dyre for meg i år..
    Hacquetia epipactis ønsker jeg meg også! Du har så mye fint!
    Lykke til i konkurransen.
    :-))

    SvaraRadera
  17. Så vakker krøllilje, fantastisk farge! Enda en ønskeplante :)
    Lykke til!

    SvaraRadera
  18. Jätte fina bilder, känner igen några gobitar! :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  19. "Norrland" var utrolig vakker, nok en ting på ønskelisten. Og det du nevnte med
    akeleie knoppene skal jeg notere meg. Takk :-))
    Eirin

    SvaraRadera
  20. Her var mange nydelege arter.
    Vakre blomster.

    Lukke til.

    SvaraRadera
  21. Så nydelig farge på din martagonlilje!
    Lykke til i X-faktor :-)

    SvaraRadera
  22. Oj så mycket ögongodis! Norrland står på min önskelista och din söta Akleja får ju mitt hjärta att smälta. Trevlig helg/Titti

    SvaraRadera
  23. Både krolliljan och gullflockan är underbara växter - ja alla du visar är det faktiskt!
    TREVLIG SÖNDAG
    Susie

    SvaraRadera
  24. Vilka utsökta växter du samlat på dig. Urläckra! Vill ha allihop!
    Ha det gott.
    Anette

    SvaraRadera
  25. Vackra växtkandidater på svart och grönt du visar upp.
    Ja, den svarta krolliljan är något utöver alla andra.

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62