14 mars 2015

X - faktor Röd och Orange

Parthenocissua quinquefolia "Engelmanni"  
Klättervildvin (eng. Virginia creeper) Härstammar från östra Nordamerika.
Här så har vi låtit vildvinet klättra på en pergola som vi har byggt på uteplatsen. Det  klättrar även på stugan.
Vildvinet får en fantastisk höstfärg. Vi har även planterat en planta vid en tall. 

Paeonia x hybrida.  
Hybrid mellan  dillpion (P.tenuifolia) och Sibirisk pion (P.anomala)
Herrgårdspion, den förväxlas ofta med Dillpionen.
Dillpionen blir mindre och har skirare bladverk än Herrgårdspionen.
Här är det tidig vår och de röda bortsliknande skotten har börjat kika upp.
Lilium lancifolium  Tigerlilja. 
Här är det en dubbel sort som blommar med orange blommor.


Detta får bli mitt bidrag till Röd och Orange i X-faktor hos Moseplassen
Kika in där och var med du också.




Jag önskar dig en riktigt fin Lördag.

Gunilla

21 kommentarer :

  1. Nydelig villvin du har! Den ser ut som en rød flamme som omkranser hagen din!

    Lykke til!

    SvaraRadera
  2. Flammende, flott villvin!

    SvaraRadera
  3. Vilket maffigt vildvin du har! Snyggt!
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ditt vin är helt underbart, kan inte glömma min känsla första gången jag kikade in till dig. Oslagbart
    Ha en fin och skön helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Wow, jag gillar orange! Och hjälp, jag ser på din bild hur stort vildvinet blir, det var ett sådant jag köpte i höstas...
    Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Superflot vin du har der :)

    Held og lykke :)

    SvaraRadera
  7. Ikke bare en blomst, men et helt tre! Villvin er jeg veldig glad, elsker den flammerøde fargen. Men du har jo også mange flotte rødorange planter, særlig martagonliljen din!
    Ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  8. duverden så gøy bladverk det var på den peonen! Lekkert!
    Ønsker deg en god helg, håper solen skinner på deg :)

    SvaraRadera
  9. Så morsomme stilker på peonen :-)! Villvin er flott på høsten når ikke så mye annet blomstrer! I fjor fikk min masse bær også, det er ikke hvert år. Ha en fin kveld og lykke til!

    SvaraRadera
  10. For en fantastisk høstfarge! Lykke til!

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga färger och vildvinet är jättesnyggt. Man blir ju påmind om höstfärger men nu ska vi njuta av sommarens alla fina färger. Ha en fin söndag. Carita

    SvaraRadera
  12. I can see this garden is beautiful !
    Nice to see all these fantastic colors !

    SvaraRadera
  13. Jeg falder helt bagover i beundring for din vildvin, den måtte godt gro i min have, kan godt forstå at du valgte den, held og lykke :-), kh Margit

    SvaraRadera
  14. Tänk att få ha den fina färgen då hösten kommer. Vackert. Tigerliljan är fin och ett fint foto. Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Det är så läckert med vildvinet som forsar fram över huset! En till på önskelistan, tack för tipset.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  16. Oj oj vilken första bild! Helt underbar är den. Så himla snyggt!
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  17. Hei! Det er dett jeg drømmer om. Villvinen som kler inn og farger rødt. Utrolig flott. Anne

    SvaraRadera
  18. En så härlig färg den får vildvinet. Lycka till i x-factor!

    SvaraRadera
  19. Fascinerende! Der skulle jeg gjerne sovet for en natt :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62