12 mars 2015

X-Faktor vit

En clematis som jag köpt från Estland. Roogoja clematis farm.
En riktig rikblommande med stora blommor. 
Namnet är Salomon.
Den växer till sig och blir allt större ock blommar så fint varje år.
Så här såg clematisen ut när de kom.
Jag trodde att det hade blivit något fel. 
Jag förväntade mig plantor men det kom rötter.

Efter att ha planterat ner varje sort för sig i krukor så att det började visa sig lite grönt så blev jag lite gladare.
Alla sorterna tog sig fint och de kunde planteras ut i rabatterna tidig höst.

Minimum att beställa var tio sorter och det har jag gjort två gånger till efter mitt första köp. 
Några har försvunnit men de flesta sorterna har vuxit och blivit riktigt stora.


Detta blir mitt bidrag i veckans X-factor.



Kika in och delta i X-faktor du också.


Önskar dig en riktigt fint slut på veckan

Trevlig Helg

Gunilla





14 kommentarer :

  1. Hej hopp det hade jag nog också trott att det var nåt fel. vad härligt att de tog sig. Den är vacker den vita du visar, du får via de andra med senare. Vad kul att se dig på X-faktor med.
    Lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så nydelig hvit clematis! Ønskelisten min blir lengre og lengre :)
    Utrolig at det kan bli så flotte planter av de sigarlignende røttene du fikk!
    Ønsker deg masse lykke til!

    SvaraRadera
  3. Oj, då har du nästan 30 st clematisar!!! Själv har jag 5...Men vår tomt är ju inte så stor. Din vita var jättevacker!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. En riktigt fin klematis, det är en favorit, tyvärr klarar de inte sig så länge hos mig, men jag ger inte upp, prövar nya sorter. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Nydelig ren og hvit klematis! Jeg har heller ikke lyktes med annet enn noen få. Men kanskje man skulle prøve igjen :-). Ha en fin kveld og lykke til!

    SvaraRadera
  6. Your clematis is beautiful ! Nice to see your wonderful pictures !
    Greetings

    SvaraRadera
  7. For en nydelig klematis. Jeg var også med på en import fra Estland for flere år siden, og de fleste klarte seg hos meg også selv om de bare var små røtter. Flott bilde, lykke til i konkurransen :-)

    SvaraRadera
  8. Åh så mycket vackert de talar om allesammans, jag stämmer in i den kören
    tack slall Du ha
    Hajan

    SvaraRadera
  9. Rötter! Jag trodde det var korvar när jag först såg bilden som hastigast.
    Men du, så vacker klematis, som en riktig dröm.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Tack, vilket bra tips! Jag ska genast beställa ett gäng klematis till vårt nya stängsel! salomon blir en sort givetvis. Har du tips på fler, gärna höga och rikblommande, stängslet är över två meter högt och står soligt.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  11. Så vacker Klematis.den skulle jag gärna ha i vår trädgård.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  12. Oi, så flott! Jeg var også med på en klematisimport fra Estlang den gang, og kjenner igjen pakkene :) Nå har jeg mange fine "voksne" klematis i hagen.

    SvaraRadera
  13. Så himla vacker Klematis! Var de dyrt att beställa därifrån? Hade kanske varit något tänkte jag :)
    Hoppas du har en fin helg! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62