28 april 2015

Häggmispel


Amelanchier spicata   Häggmispel

Nu går det framåt.

Så här mycket har häggmispelns blomknoppar vuxit sedan förra veckan.
Snart så blommar den i vitt.


Förra veckan såg den ut så här.  Hårt knutna.
Den övre har börjat slå ut lite mera.


Det är fortfarande kallt på nätterna, minus 4 grader var det natten mot Tisdag (idag).  
Det har varit minus varje natt den senaste veckan.

Lite grönt har det blivit på gräsmattorna efter det senaste regnet.

Men här hos oss så är det inte mycket som blommar. 

Nu behövs verkligen värme för att jorden skall värmas upp i rabatterna. Jag är lite otålig. 

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan och en trevlig start på Maj månad.

Gunilla

Kika in hos Helen och se på bidrag till Blommig Fredag.

8 kommentarer :

  1. Härligt, det är i alla fall på gång. Häggmispeln är så fin både vår och höst, jag gillar den.Ha det fint Carita

    SvaraRadera
  2. Förstår att du blir otålig, när du ser hur långt våren kommit längre söderut!
    Men sedan exploderar det ju hos er med era långa, ljusa sommarnätter!
    Häggmispeln är ju på gång trots minusgrader på nätterna...
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Här är det också likadana knoppar ,såg också att rödhäggen är sprickfärdig .Sorkarna hade som vanligt levt rövare i vinter ,jag tog bort granriset idag så då ser man vem som varit i farten ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Här sitter jag och gnyr för jag har bara 4+ grader i kväll, nu får det vara
    slut med det. Ni har ju minusgrader ännu, det måste bli varmare.
    Men tycker att kring Valborg och första Maj är det alltid för det mesta lite lustigt väder.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  5. Härliga tider nu med det ena vårtecknet efter det andra...

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Ja nu får våren gärna komma på riktigt! Här har det skrapats frost på bilrutorna både måndag och tisdag. Än vågar man inte lita på våren... Men nu när det är maj borde väl ändå värmen komma snart? Din häggmispel ger i alla fall hopp om det!
    Ha en skön helg! Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Det är en favoritbuske här. Amelanchier har så många vackra faser och du har fångat en av dem alldeles underbart.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  8. Här ser häggmispelns knoppar likadana ut som dina - idag! Och dina bilder är en vecka gamla. Börjar förstå att min trädgård tror att den bor i Norrland! :-)
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62