22 maj 2015

Pingst, vårblomning.

Hundtandsliljorna har börjat titta upp och den första i blom är Erythronium dens - cains "Moerheimii".
 En primula som jag frösådde för ett par år sedan. 
Blommar nu Primula "Maximowiczii"
Min glädje är stor när jag ser att Bräkenvallmon har överlevt och att den har blomknoppar. Pteridophyllum racemosum.
Darmera peltata  Sköldbräcka. En planta som jag köpte i fjol och nu börjar den visa sig med en riktigt stor knopp.



Nu är det en hel del som skall göras ute på sommarstället.
Putsas fönster både ute och inne. Torka alla golv och dammtorka.
Men snart är det klart och det känns riktigt fräscht .

Ute så går jag för det mesta runt i trädgården och ser vad som kommer upp. En hel del av de tidig blommande har börjat blomma och det är så roligt.

Kyligt och grått idag. Plus 8 grader. 

Fast vad gör det när jag får vara ute i trädgården och göra det jag tycker om. :o)

Lite sol och värme hoppas jag att pingsten har med sig.  


Trevlig Pingst.

Gunilla

13 kommentarer :

  1. Vilken vacker hundtandslilja du har! Min gula (som jag fått från bloggvännen Aggie) är nu utblommad, men vilka vackra blommor den hade!
    Lite grått här idag, men ca 15 grader i alla fall.
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hundtandsliljan så fina den är med sina vackra blad.Här har vi haft skön temperatur fast det har som vanligt blåst rätt så kraftigt.Ha en bra Pingsthelg./Margareta

    SvaraRadera
  3. det är så kul att se alla dina lite en annorlunda växter. Min hundtandslilja kom aldrig i blom i år. hoppas på nästa år.
    Ha en fin och skön Pingst Hoppas ni kan vara i stugan då
    Kram meta

    SvaraRadera
  4. Vilken fin färg på hundtandsliljan. jag tycker mina gula är fina, men den här är nog ett strå vassare.
    Önskar dig en trevlig pingsthelg!
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Såå läckra annorlunda växter du presenterar. Åååh , Bräkenvallmo . Hur ' bor ' din planta. I vilken typ av jord och läge? Hur många år är den . Jag köpte min för några veckor sen - en liten liten planta. De är ju naturligtvis Frödrottningen Helen i Piteå - vem annars- som visat och gett mig tips på Bräkenvallmo
    Ha en fin Pingst

    Mvh Maj-Britt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min planta köpte jag 2013.
      Den blommade i fjol med en blomma.
      Jag har den fuktigt i mullrik jord och den står i skugga nästan hela dagen. Lite sol får den sent på eftermiddagen.

      Radera
  6. Vilka specialare du har! Imponerande!
    Även här är det kallt, ingen vårvärme precis Men man får väl trösta sig med att det som blommar håller sig ovanligt länge...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  7. ÅÅÅ så vacker hundtandslilja!! Min Primula Maximowiczii finns inte längre..ser inte till den alls i år :(
    Härligt att få börja vara på stugan nu om även vädret kunde önskas bättre.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker planta av hundtandliljan, sköldbräckan kul med blomboll på naken stjälk. Läste att den vill ha det fuktigt så jag tänker flytta min idag.
    Önskar fin pingst
    Anette

    SvaraRadera
  9. vad konstigt , tycker att din himmel aldrig varit så vacker som i dag. Men denna
    bild ändrar du väl aldrig? Jag har aldrig tänkt så förut, den är ju underbar.
    Här är det soligt men kallt, faST INGET REGN VI FÅR VÄL HURRA FÖR DET DÅ. Glad Pings i allfall från Hajan

    SvaraRadera
  10. Nu blir jag avundsjuk. Bräknevallmo, köpte en planta dyrt men jag lyckades tyvärr inte med den. Jag måste prova igen om jag hittar en ny någonstans. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder, visst blir man glad när växter man skaffar faktiskt överlever och bjuder på grandios blomning.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62