14 juni 2015

Nya växter.

Jag har börjat gilla Bergenior mer och mer för det finns ju så många olika sorter.

Här blommar Bergenia  Dragonfly  .En riktigt fin bergenia som inte blir så stor.
I bakgrunden så blommar Gentiana acualis .
Detta är i den nya planteringen som blev klar i fjol och nu så har flera av frösådderna blommat också.
Gentiana Green Form 
En planta som jag köpt av Larz Danielsson.
Så läckert med den gröna färgen inuti.  Jag blir riktigt glad när den klarat vintern.

Snart så är det midsommar och vi har inte haft någon värme.
Hoppas nu att det vänder. Clematisarna har syns bara någon centimeter.
Några växter har försvunnit i vinter så nu får jag hitta nya. :o)

Önskar dig en riktigt fin vecka.
Gunilla

6 kommentarer :

  1. Din Bergenia är verkligen söt! Jag har en Bergenia cordifolia "Rotblum", men den är inte så fin som din. Blomstänglarna blir mycket högre och bladen är inte så fina. men den växer och blommar (har blommat över) i en skuggig rabatt, så den får stå kvar.
    Du är så duktig med frösådder - det är jag imponerad av!
    Ha en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en fin vecka i din fantastiska trädgård.
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. I vanliga fall så är Bergenia inte min favoritväxt men den du har som är av ett mindre format den är nog en "vill ha" växt just för att den är så söt.Gentiana som du har den var otroligt vacker har inte någon Gentiana just nu har haft en höstgentiana som blommade med mörkblåa blommor men den har tyvärr försvunnit.Nu hoppas jag att det vänder snart med vårt väder.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Ska ta och skaffa fler Bergenia för jag måste hålla med om att det är en favorit även den gamla vanliga sorten tycker jag om. Snygga Gentianor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin Bergenia, likaså Gentianorna. jag hade ett par Bergenior över o satte dom i en stor kruka o dagen efter var det bara ett par korta stjälkar kvar..rådjur som mumsat i sig..grrr. Hoppas på lite sommarväder snart så både vi o växter får njuta.
    Önskar trevlig midsommar o roligt att få kika in på din fina blogg

    SvaraRadera
  6. Vilken söt liten Bergenia! Visst blir man glad när man upptäcker att växterna klarat vintern! Man vet ju aldrig.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62