19 oktober 2015

Färgklickar

 Sorbus koehneana Pärlrönn. Här har vi en sort på stam. Ympad.
En litet fint träd som får en fantastiskt fin höstfärg och dekorativa vita rönnbär.  Denna köpte vi på Blomsterlandet i höst för halva priset. Passar fint där vi har satt flera mörkbladiga sorter av träd och buskar.
Än har inte blommorna gett upp. 
Här blommar Trollius chinensis     igen fast det är nattkallt och frost. 
Man blir riktigt glad när det lyser upp i den annars nerklippta rabatten vid dammen.

Här har hösten och frosten tagit ett stadigt grepp i trädgården nu är det bara att vintra upp och städa bort allt.

Löven ligger än på marken men det får vara ett tag till så att alla träd hinner släppa sina löv. Då tar vi ut trädgårdstraktorn och tar upp allt. Det går både smidigt och lätt. Allt hamnar sedan i komposten.

Önskar dig en riktigt fin fortsättning på veckan
Gunilla

4 kommentarer :

  1. Så fint det är hos dig med den rönnen har också tänkt att ha en sån om jag få plats. den vita är så fin i bären tycker jag. Här har vi inte haft någon frost än så det mesta är kvar av både sommarblommor och perenner.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja, ni har förstås satt nytt efter allt som fälldes tidigare! Pärlrönnen är jättesöt!
    Så roligt att den kinesiska smörbollen blommar om! Hade du klippt ner den innan?
    Jag klippte ju ner min blå riddarsporre och nu har den tre nya blomstänglar! Hoppas att de hinner slå ut...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Väldigt vacker den där pärlönnen ,kramen Nette

    SvaraRadera
  4. Pärlrönnen är fin, ja egentligen tycker jag om alla rönnar. Lagom stora träd för de flesta trädgårdar. Här har vi ännu inte haft någon frost men blåsten igår fick löven att falla från träden.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62