10 oktober 2015

Höst

 Euonymus alatus Vingad benved.
Den vingade benveden är en fantastiskt fin buske som får en otroligt fin höstfärg. Här har den börjat få den mörk röda färgen.
Om hösten är fin så hinner den bli helt röd.
 Crataegus x mordenensis "Toba"
Pärlhagtorn
Ett litet träd som blommar med dubbla rosa blommor på sommaren Riktigt dekorativt när det blommar.
Nu har den börjat ändra färg.
 
Berberis "Rosy Glowe"
En berberis som har mörkt bladverk hela sommaren. 
På hösten får den  vita stänk och blir så dekorativ. Ett  riktigt blickfång.

Natten har varit kall minus 3,4 grader och det visar vattnet i dammen. Det hade en tunn isskorpa.

Nu har nedklippningen av perennerna börjat. Alla växter förutom gräs klipper jag ner. Det har jag gjort i alla år med trädgård för på våren är det så mycket jobb så jag hinner inte .

Hoppas allt är bra med dig. Roligt att du tittar in.

Ha det gott
Gunilla

7 kommentarer :

  1. Ser härligt krispigt ut :) Underbart med höstfärgerna (även om jag personligen inte är så förtjust i hösten...) Vackert med isen på dammen, det har vi inte här nere riktigt än...
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra höstfärger du har i din trädgård, här har det inte hunnit riktigt så långt än! Jag älskar hösten, lugnet, färgerna, svamp, frukt och bär...
    Några minusgrader har vi inte haft än.
    Jag klipper också ner vissnade perenner på hösten, skönt att höra att du med din fina trädgård också gör det!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Så härliga höstfärger du har i Din trädgård även om vi går mot vinter så tycker jag ändå om hösten och det lugn som infinner sig.Jag däremot rör inte så mycket i trädgården utan den får stå kvar som den är för jag tycker det skyddar lite grann. Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  4. Förr om åren, när jag bodde i huset i Kiruna, klippte jag ner blommorna på hösten. Nu, vid kolonistugan utanför Umeå, har jag knappt några perenner, mest krukor. Tycker att jobbet med att "göra vinter" känns tråkigt numera. Vemodigt att lämna stugan.

    SvaraRadera
  5. Vakre høstfarger ! Vi ser at vi skulle plassert benveden et annet sted, slik at vi kunne se den når vi sitter inne.
    Vi rakk ikke å klippe ned staudene sist høst, den vår- jobben vi fikk da, ønsker vi ikke igjen :-)
    Lykke til med nedklippingen, og nyt høstfargene !

    SvaraRadera
  6. Fina höstfärger och första isen för mig även om vi haft en hel del frost även i Småland på sistone. Här klipps det inte så mycket. Inte alltid vi får nåt skyddande snötäcke så växterna behöver all inbäddning de kan få.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Det var välkomna tips på fina höstlöv. Här tycker jag att de mesta av löven ser så ovanligt tråkiga ut.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62