19 november 2015

Blommig Fredag


Centaurea macrocephala     Gulklint

Veckans tema i Blommig Fredag är  Runda former.

Gulklint  Centaurea macrocephalaären storväxt perenn i familjen korgblommiga växter.
Växten är flerårig och blommar med 7 - 10 cm stora gula blommor på en kraftig stjälk.
Jag odlar den i vanlig trädgårdsjord, men enligt odlingsråd så föredrar den näringsrik något lerhaltig jord.

Den är riktigt dekorativ i knoppstadiet. Se övre bilden. 
Den får kott liknande guldakiga knoppar. 
Blomningen startar i mitten på knoppen.( se bild.)
Efter att den blommat klart så återfår den den guldaktiga kott-formen..

Denna växt har jag frösått för ett par år sedan och den får alltid en viss beundran av  trädgårdsbesökare. 
Den är nog inte så vanlig i våra trädgårdar.

Torkad är den riktigt dekorativ.

Detta får bli mitt bidrag till den Runda formen.

Kika in hos Helena och se fler runda former.

Tack för att du tittar in

Önskar dig en riktigt fin Fredag och Trevlig Helg

Gunilla

27 kommentarer :

  1. Den fick jag en planta av i somras. Och Oj vad jag blev glad att få se den i blom. Galet vacker!!

    Ha nu en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Hei!
    Den er himla fin. Ligner nesten på en artisjokk.
    God fredag og helg til deg! Anne

    SvaraRadera
  3. Verkligen en ovanlig och fin växt! Den påminner om en blommande kronärtskocka, fast med annan färg...är de släkt, tro?
    En trevlig helg, önskar jag dig!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jasså går den att odla här jag har köpt den i Danmark för att torka får mååånga år sedan sen har jag inte sett den.Den är kul tycker jag. koppen är rolig
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilken fin växt och dekorativ verkar vara ganska hög den har jag aldrig sett förut .Ha en fortsatt bra dag/Margareta

    SvaraRadera
  6. Köpte en liknande rot i våras, Centaurea Orientalis, men den lyckades jag inte med. Mycket fin.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. En helt ny bekantskap! Och trots att jag inte är så svag för gula blommor (men börjar ändra mig lite där) så tyckte jag om den - en sån tuffing! Trevlig helg! Leena

    SvaraRadera
  8. Så fin den er, og den har jeg ikke sett før!

    God helg!

    SvaraRadera
  9. Såå himla vacker den är!! lyser som små solar. Gillas skarpt! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  10. Milde tid så vacker! Sådan måste jag skaffa trots att den är gul :-D

    SvaraRadera
  11. Litt av en plante!
    God helg :)

    SvaraRadera
  12. Den var otroligt maffig både i färg och form :)

    Carina

    SvaraRadera
  13. En sån hade vi för många år sedan. Jag sådde från frön eller också var det en planta från antroposoferna i Järna. Vi hade den några år men sen fick vi en massa små svart baggar i den så den fick stryka på foten. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  14. Den är verkligen läcker. Såg den i en koloniträdgård för några år sedan, och den har hög wow-faktor!
    Titti

    SvaraRadera
  15. Så utrolig vakker den er! Skulle gjerne hatt sånne :-)

    SvaraRadera
  16. Tycker den är jättehäftig.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Tycker den är jättehäftig.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Ja, den passar bra in på temat! ;)

    Trevlig fortsättning på helgen!
    Gunilla

    SvaraRadera
  19. Men vilken fantastisk blomma! Den har jag aldrig sett och fast jag inte gillar gult skulle jag absolut kunna tänka mig att ha den där i min trädgård!

    SvaraRadera
  20. Hei!
    Den er kjempefin. Den minner meg litt om formen til artiskokk.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  21. Vilket vackert och spännande bidrag, särskilt att den har kotteformen både i knopp och fröställning. Du slutar aldrig förvåna med dina ovanliga frösådder!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  22. Så utrolig flott og spennende denne var! Aldri sett den i gult. Du har mange sjeldne planter i hagen din.

    Jannicke

    SvaraRadera
  23. Fantastisk blomst. Nydeleg farge.
    Den ligna på ein lilla som veks langs vegkanten,

    SvaraRadera
  24. Har aldrig sett den mer än på bild. Har väldigt tjusiga fjäll på knoppen.
    /Anette

    SvaraRadera
  25. Den der går rett inn på ønskelista! Den ser jo ut som en safrantistel i kjempeformat.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62