28 januari 2016

Färg och Form

Primula "Tie Die" Läcker färg och mönster kombination
Kungsängslilja ett riktigt konstverk i rutor.  
Hylotelephium cauticola  kärleksört som blir ca 10 cm. Den växer horisontellt och väller ner över kanten på rabatten. Den får grågröna blad och blommorna får olika rosa nyanser vartefter den slår ut.
Läste nyss att den är årets perenn 2016.
Som röda borstar blir det när Herrgårds pionen börjar visa sig tidigt på våren. 

     
primula Black Lace.    Svart/gul/vit
Rostiga trädgårdsprydnader gillar jag. Egen tillverkad.

Parasoll blad. Blir  riktigt storväxt 

Rapsody in Blue   En ros med en riktigt läcker färg
Slinger Stormhatt.   Annorlunda blomform Rosa/vit


Pion "Sorbet"  Riktigt fluffig form och läcker i färgen
Vallmo knopp. Vacker efter blomningen
Filipendula multiljuga.  Älggräs "Hjordis" Fint bladverk.
Rosa blommor.


 Brokbladigt dagöga  Variegerade blad och gul vit blomma.
Mischanthus "Ferner Osten"  Liknar en fontän i formen.
Gräset får rödaktiga plymer. Klicka upp bilden.
Sockblomma.   Lite annorlunda form
Sanguniaria canadensis  multiplex
En fantastisk växt.  Blodört.


Veckans tema i Blommig Fredag  Form och Färg.

Jag har försökt begränsa mig lite i bland bilderna .
Men här är mitt bidrag.
Olika former och färger både på blad och blommor.

Kika in hos  Helen och se fler bidrag.Här.
Även Här
Här kan du även titta på blommor.


Jag önskar dig en riktigt fin fortsättning på veckan och en riktigt Trevlig Helg

Gunilla

33 kommentarer :

  1. Många exempel på lyckade färg-form-kombinationer. Fastnar särskilt för Ferier Osten (eftersom jag letar efter fina gräs) och blodörten som ser ut att trivas i lundmiljö?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Den här gången gissade jag temat innan jag läste det! Vilka mängder av olika former och färger du har i din trädgård! Man får ett sådant ha-begär, men jag har inte plats!
    Sol och 8 plusgrader här idag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Spännande färger och former. Tänk så många olika det finns.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så många vackra färger och former som finns i våra trädgårdar. Jättefina bilder du bjuder på. Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Många härliga färger och former. Din egengjorda trädgårdsskulptur var urläcker. Gillar att det är två delar som hör ihop och har ett sammanhang.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Kungsängslilja är en favorit! Verkligen små konstverk med sina vackra klockor och rutmönster.
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  7. Underbara färger och former du visar. Läcker slingerstormhatt!!

    Jag önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera
  8. Vackra färger och former, det finns alldeles för mycket att välja bland. Man kan aldrig se sig mätt på allt vackert. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  9. Rustfuglene og reiret var stilig!!

    SvaraRadera
  10. Så fint, Sorbet är ljuvlig, och vallmoknoppen har en härlig form.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra växter! Nu vill jag ha vår!!! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  12. Härliga växter, det var fler som jag kände igen och som jag förmodligen kommer att sakna hemskt mycket. Jag lät ju mina trädgårdsvänner förvandla "långrabatten" hemma till en "busk- och liten trädrabatt" för att göra det lättare att sköta. Har ju en del andra rabatter..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  13. Å så många vackra bilder.Snart så kan vi börja njuta av det fina i våra trädgårdar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  14. Så många fina bilder på dagens tema. Jag som är så förtjust i brokbladiga växter faller som en fura när jag ser ditt vackra brokbladiga Dagöga en sådan får jag leta efter.Även ditt Älggräs med vackert bladverk var fint.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  15. Så många fantastiska former och färger! Läckra rostiga fåglar med bo!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  16. Många vackra både färger och former. Gillar nästan blad mer än blommor ;-))
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Flotte farger og former ! Blodurten var virkelig vakker, og Mjødurt er en plante med vakre blader.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  18. Duktig du är som tillverkat dina rostiga saker. För övrigt en stor variation i form och färg.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Fastnar direkt för ditt rostiga fågelbo! Är det gjort av taggtråd? Så läckert!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fåglarna är gjorda av järntråd och fågelboet av taggtråd.

      Radera
  20. Herlige farger og former i hagen din! Den første primulaen du viser er veldig fin. Blodurten er også utrolig flott! Vi gar mye å glede oss til :)

    God helg!

    SvaraRadera
  21. Kungsängsliljan är otrolig med sitt schack mönster. Kallas tydligen för Dragons head i England. Såg på Monty Don i Onsdags och då nämnde han det. Har aldrig hört det innan. Kul å lära sig något nytt :)
    Älggräs, Vallmo, Parasollblad många läckra former och färger har du i din trädgård :)
    Önskar dig en skön helg

    SvaraRadera
  22. Åh, så många vackra färger och former! Älggräset blev nog min favorit denna gången.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  23. Hej Gunilla!
    Oj så fina färger och former du visar upp!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Så många variationer i färg och form. Vilken rikedom växterna bjuder!
    Kungsängsliljan är ju fantastiskt, inte många andra blommor som bjuder rutmönster, tror jag. Älskar din rostiga fågel, så fin!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  25. Tack för härliga växter och många fina tips! Fåglarna gillar jag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Jag är imponerad att du klarar Rapsody in Blue, den är väl inte så vidare härdig? Fina primulor - något alldeles extra!/ Ha en skön helg!/Monica

    SvaraRadera
  27. Gunilla, Tack för din fina kommentar hos mig :D
    Du har verkligen många speciella växter och det är vackert med variation. Tack för att jag fick det svenska namnet på det brokbladiga solögat för ett sånt fick jag av Marta förra våren när jag var där men har inte vetat vad den heter förrän nu :)

    Kram och ha en härlig fortsatt lördag!

    SvaraRadera
  28. Nydelige farger og former! Tenk alt som gjemmer seg under snø og kulde! Snart er det vår:) Filipendula har jeg selv, elsker flotte bladplanter1

    SvaraRadera
  29. Heisann.... vi har noe å se fram imot. Deilig blomsterrevy ;:OD)

    SvaraRadera
  30. Greetings Gunilla, a wonderful series of flowers. I like the bird and nest sculpture too. Thank you for sharing with Today's Flowers and I wish you a very happy week.

    SvaraRadera
  31. Åh, men alla de där är växter helt i min smak. Inga primadonnor, men alla med sin finess, i form och färg. Älggräset, blodörten, sockblomman. Och den svarta primulan! Mmmmm.....

    SvaraRadera
  32. Wow! An amazing selection of delightful shots, Gunilla.
    Thank you for joining us in Floral Friday Fotos last week!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62