8 januari 2016

Ser framåt


 Nu har vi haft riktigt kallt ett par dagar.
Som lägst var det 25 grader.

Ute på sommarstället idag så var det minus 21 grader och blåsigt. 
Det kändes riktigt kallt.
Ungefär 1 dm snö ligger på marken , lite lite, så det känns inte så bra för jag tänker på alla växterna. Hoppas att de klarar vintern.

Rododendron "Chunninghams White" har riktigt ihop rullade blad för att klara kylan. 
Tänk vad naturen kan anpassa sig för alla väderlekar.
Den har som syns redan knoppar till vårens blomning , de får knopparna redan på hösten, förhoppningsvis klarar de sig. 

Julen är utstädad , nu ser jag bara framemot ljusare tider.

Men innan vårbestyren , skulle önska mera snö så att det blir skidföre.
En så avkopplande motionsform som jag verkligen gillar.
Alltid en massa skratt innan åkandet kommer igång.
Jag är ingen supertalang på skidor så jag får träna en del innan tekniken sitter i benen.



Nu är det bara att klä sig varmt för att hålla värmen.
Eller njuta inomhus med en varm brasa i kaminen.


Ha en riktigt fin helg
Gunilla


Blommig Fredags tema denna första omgång är Drömmar och visioner 2016.  Kika in hos Helen och se andra bloggares bidrag

20 kommentarer :

  1. Låter som realistiska drömmar: lite mera snö och så vår så småningom! Själv slår jag knut på mig med jätteprojekt - att man aldrig lär sig!
    Önskar dig en skön helg!/Laila med Fagerdala Trädgård

    SvaraRadera
  2. Ja, här är en till, som längtar till våren! Vintern är definitivt inte min årstid...
    Ha en trevlig helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Skulle aldrig stå ut med den kylan Gunilla Här har vi som lägst haft -11C...... Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Hej o God Fortsättning! Ja visst hoppas man på att snön isolerar, vi har också så kallt! Skidåkning har jag också börjat med på senare tid, de är verkligen skönt!
    Va häftigt med rodohdendronbladen, det har jag inte tänkt på! Man lär sig nåt nytt varje dag! Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  5. Hoppas ni får mer snö så att växterna klarar sig. Här har varit -12 men med vinden har det känts som mer. Idag fick vi iallafall mer snö. Nu är det bara att se framåt som du säger.
    Trevlig fortsatt helg
    Luna

    SvaraRadera
  6. Det är skönt att drömma sig bort till vår och sommar. Här snöar det ordentligt och jag hoppas också på bra skidföre! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  7. Litt for kaldt og litt for lite snø, ja!
    Her er vi så heldige å få 20-30 cm til i helgen. Da bør drt bli skiføre :) (og plantene har det bedre)

    SvaraRadera
  8. Vi hade några dagar runt 20-24 men det är nog lite väl kallt.
    Lite snö men inte tillräckligt för att åka skidor.
    Jag längtar efter vår och värme.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  9. Kaldt hos deg, ja! Får håpe det kommer mer snø så du kan gå på ski :)

    God helg!

    SvaraRadera
  10. Ja är det så kallt som minus 25, då önskar man mer snö som skydd för växterna och att åka skidor förstås. Men att kura inomhus framför en brasa är inte heller fel den här tiden på året.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  11. Vi får hålla tummarna för växterna. När jag kom ut igår kväll var jag förvånad, det hade hunnit bli drygt 10 fluffiga centimeter. För mig är den positiva sidan av kylan att sniglarna kan reduceras lite.
    Skidor låter härligt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  12. Så kaldt har vi nok aldri hatt det her på nordvestlandet i Norge. Våre Rhododendron reagerer også når det er kaldt og nå er her faktisk -7grader. Det er svært sjeldent. Så flott gjerde dere har i hagen. Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  13. Hoppas du får ta en skidtur i mildare väder...och med vintersol. Tur man har barnbarn så jag kan börja om från början och lära mig åka skidor igen.

    SvaraRadera
  14. Vi har äntligen fått snö nu! Lyser upp och är så härligt tycker jag. Vi har annars mest gråväder eller barfrost. Det är inte heller så bra för växtligheten.
    Hoppas du får njuta av en skidtur. Annars är ju inte brasvärme fel☺
    Kram Milla

    SvaraRadera
  15. Härligt med riktig vinter! Här är det mer sällan skidföre, kan bli lite avundsjuk på er som bor i norra Sverige.

    SvaraRadera
  16. Ja nu börjar man väl bli trött på kylan, minus 5 är lagom tycker jag och några dm snö.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Det lät kallt! Här har vi 7 minus o det tycker jag är kallt!
    Du frågade om mitt rosa träd. Det är ett prydnadskörsbär som heter Kanzan.

    Ha det gott och skida lugnt! ;)
    Gunilla

    SvaraRadera
  18. Här i Halland har vi också fått riktig vinter
    Ha en bra söndag
    Hanna

    SvaraRadera
  19. Jag önskar mig också lite mer snö. Barmark/puderlager gör mig nervös när temperaturen hotar att gå under -10 grader. Alla mina zonknäckare lever farligt känner jag.
    Ha det gott /Lotta

    SvaraRadera
  20. Burr, det låter kallt! Även här nere har vi ju fått lite kyla, men inte mycket att komma med i jämförelse ;)
    Ha en fin kväll!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62