21 mars 2016

Blomflugor


Nu kan sådderna drabbas av Sorgmyggor och vattenflugor (blomfluga).
De kan förstöra en hel sådd.  
När sådderna angrips så är det larverna som äter av de späda rötterna och plantan vissnar ner.

När jag ser tecken på angrepp så vattnar jag med Nemablom.

Det är ett naturligt bekämpningsmedel som ej angriper växter eller djur och är fullständigt ofarligt för människor.

Nemablom innehåller 1 -  1,5 miljoner nematoder av arten Steinernema feltiae.  
Nematoderna söker aktivt upp sorgmyggans och vattenflugans larver och förintar dem.

Jag har köpt den på Plantagen , det finns kanske på fler ställen också .
 Eller det går att köpa på nätet direkt från tillverkaren. 
Bionema Ab.Umeå.


Jag har använt detta i flera år och det är effektivt.


Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Gunilla

8 kommentarer :

  1. Vad bra att få reda på att det kan finnas så nära som på Plantagen. Har ännu inte hänt hos mig Peppar Peppar Som det heter.Bra att vara förberedd ändå.
    Ha en fin och skön Påsk vecka
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Bra att veta! Tack för upplysningen!
    Ha en skön vecka!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Bra tips. Finns det på Plantagen är det litet lättare att det blir av att köpa. För visst behövs det här redan. / Britt

    SvaraRadera
  4. Bra tips. Dom dyker ju upp förr eller senare. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Det kanske man ska skaffa ifall marodörerna dyker upp!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Ett bra tips och jag kan skriva under på att det fungerar :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset, har aldrig hört talas om det.
    Önskar dig en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset!
    Ha en fin fortsättning på Påsken!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62