16 april 2016

Alnus incana



Ett besök på trädgårdsmässan i Umeå resulterade i detta inköp.
Efter  inspiration av Helen   som har en riktigt inspirerande blogg Tankar om och från min trädgård.  
Så har jag länge kikat efter en Knölal. Alnus incana "Gibberosa"

Ett träd som är verkligen annorlunda i sitt utseende. 
Både ful och snygg. Ser nästan lite sjukt ut. Men  jag gillar verkligen det som är ett blickfång.

Så besöket på mässan hos Blomqvists plantskola från Finland blev detta ex. 
Och jag fick träffa Helen också hon jobbade som sakkunnig hos Blomqvists.  Så roligt.

Nu gäller det att hitta en bra plats till detta träd ute på sommarstället.

Planteringen  får vänta ett tag till, marken är fortfarande frusen men trädet står i kruka så det klarar sig.

Ha det gott

Gunilla



15 kommentarer :

  1. Det var verkligen ett häftigt träd! Gillar det skarpt!
    Har lärt mig mycket av Helen, roligt att få veta att hennes kunskaper kommer till nytta, hon har ju kapacitet för mer än lite balkongodling!
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  2. Den gillade jag oxå! Jättehäftig !
    Jag gillar lite udda växter och detta var ju inte lite udda utan helt galet :)

    Ha en skön helg!

    Veronica

    SvaraRadera
  3. Så läckert träd. Glöm inte visa bild när den har grönskat också!
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört talas om. Litet sjukt, som du säger. Hoppas den kommer att trivas. / Britt

    SvaraRadera
  5. Så spännande med ett nytt träd hoppas att den ska trivas jag har aldrig hört talas om det men det är alltid roligt att testa någonting nytt.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  6. Tänk det inlägget kommer jag ihåg. Roligt att du hittat ditt exemplar och kul att få se knölarna på nära håll om än på bild.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Vilket märkligt träd! Hade jag sett ett sådant, så hade jag nog trott att det hade någon sjukdom...
    Men, som du säger, det är verkligen annorlunda och ett riktigt blickfång! Kul att få se!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Et annerledes og stilig tre, litt av et blikkfang :-)
    Herlig å få tak i noe som er litt uvanlig. Det må være ganske herdig siden du kan satse på det.
    Noe å tenke på..
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  9. Blomqvist plantskola är ju en bekant företeelse här på sida även om jag aldrig besökt stället det är ju en ca 3 timmars bilfärd dit .Spännande att se hur det blir med blad ,kramen Nette

    SvaraRadera
  10. Kul att träffa dig igår igen Gunilla!
    Tycker du/ni gjorde ett superbra köp då ni bestämde er för Knölalen.
    Lycka till med planteringen senare i vår.

    SvaraRadera
  11. Ha ha ha den såg verkligen festlig ut. Helt ny för mig Tänk så mycket växter det finns som man aldrig hört talas om. Kul med nåt nytt som inte står överallt.
    Ha det gott och njut.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Ja, den var verkligen läcker! Förstår precis att du vill ha. Det vill jag med... ska göra en trädbeställning så småningom så den hamnar på listan.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Så trevligt att få träffa Blomqvists plantskola. Lycka till med knölalen.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Väldigt annorlunda stam, ser lite sjuk ut. Jag läste om den tidigare när Helena skrev om den. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera
  15. Knölalen måste vare ett av de häftigaste träd man kan ha i sin trädgård, då man kan njuta av den 'vackra', nåja, annorlunda stammen hela året. Mot snön borde den vara snygg. Blomqvist är en guldgruva för en trädgårdsägare i norr, och Helen är ju både kunnig och trevlig!

    Lycka till med din knölal.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62