13 maj 2016

Vårfavorit

 Bergenia "Pink Dragonfly"   är en riktigt fin bergenia som jag köpte för ett antal år sedan och det har blivit en ny favorit hos mig.
Ett antal lika sorter har jag i trädgården.
 Men om jag skall välja en absolut favorit så är det Sanguinaria canadensis i olika former.  Blodört
                       
Blommande enkel blodört



 Här kommer den dubbla varianten upp och håller om stjälken till blomman. Riktigt förnuftigt nu på våren när det fortfarande kan bli kyliga nätter.

                        
Blommande dubbel blodört



Primulor i olika färger och former är ju också en vårens budbärare. Denna har jag haft i trädgården i flera år köpt  som inne blomma och sedan planterats ut.

Temat i Blommig Fredag denna gång "Min vårfavorit"

Så denna bukett med vårbilder är mitt bidrag.

Önskar dig en riktigt fin Fredag 

Trevlig Pingst.

Ha det gott
Gunilla

26 kommentarer :

  1. Vad våren redan kommit långt hos er! Det var ju inte så länge sedan ni hade snö...
    Blodörten är för söt, med bladet som skyddar blomstjälken så fint! Hur ser den ut när den blommar?
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Blodört = vackert ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  3. Vilka fina. Den sortens Bergenia har jag aldrig sett. Jag tycker om den vanliga också. Nu. Men den här var vackrare.
    Blodörten har jag tidigare sett och tycker också om. / Britt

    SvaraRadera
  4. Blodurten er en uvanlig fin plante! Nesten litt utenomjordisk, der den plutselig står.

    SvaraRadera
  5. Enig med deg ! Blodurten er min favoritt, selv om den blomstrer veldig kort :-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  6. Den fyllda Blodörten är en fin favorit.Så charmig med bladen som omsluter knoppen .
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Beautiful flowers. Very special. Nice to see, your pictures. I love primula's. It are strong plants and beautiful.
    http://momentsfrozentime.blogspot.nl/

    SvaraRadera
  8. Blodörten är väldigt fin, trots sitt namn. Undrar om den skulle trivas hos mig. Din dubbla tycker jag mycket om!

    SvaraRadera
  9. Så läckert med blodört, både enkel och dubbel.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Du har så många fina växter i din trädgård. Roligt att det börjar hända saker i dina rabatter också nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Saknar den enkla blodörten, ser det nu via dina bilder.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  12. Greetings Gunilla, I have enjoyed all these wonderful photos. All super! Thank you very much for linking with Today's Flowers. Happy weekend to you :)

    SvaraRadera
  13. Great shots of your garden growing! Have a wonderful weekend.

    SvaraRadera
  14. Blodört dyker upp i många bloggar så här års. Har inga, måste skaffa!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  15. En blodört till. Att det är en favorit hos många är inte svårt att förstå! Fin både den enkel som dubbel.
    Jag har den vanliga Bergenia och gillar den mycket.
    Trevlig pingst!

    SvaraRadera
  16. Fina favoriter, blodörten är så fin, skall nog testa den.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  17. Blodört har jag aldrig träffat på förut men den ser riktigt fin ut förstår att den hör till en av Dina favoriter.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  18. Ååå en riktig gladbukett. Blev glad häromdagen för jag hittade två nya vackra bergenior i just Dragonfly-serien. De är ju ursöta. Men blodörten är en vacker favorit den också. Fast här har de nog blommat över.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  19. Frühlingserwachen....
    Es ist hübsch, wenn das neue Leben erwacht.
    Liebe Grüße, Karin

    SvaraRadera
  20. a lovely series of spring flowers.

    SvaraRadera
  21. Tyvärr fungerar inte blodört här hos mig, men jag tycker annars att dom är vansinnigt vackra!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  22. Väldigt fina vårfavoriter! Har aldrig testat Blodört vet inte varför den är ju superfin.
    Va det gott!

    SvaraRadera
  23. Så fina Primulorna är, visst är det roligt med allt
    som kommer upp nu.
    kram Harriet

    SvaraRadera
  24. Riktigt fina vårfavoriter som jag också har men som blommar lite senare hos dig, Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  25. Hittade till dej genom Blommig Fredag och trevligt att kika in hos dej och din trädgård. Där jag bor i Wales kommer våren så mycket tidigare, men sen kommer Sverige så sakta ikapp. Härlig tid nu!

    SvaraRadera
  26. Delightful shots of these fine Spring flowers, Gunilla.
    Many thanks for linking up with the Floral Friday Fotos meme.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62