2 juni 2016

Bräkenvallmo


En växt som jag köpte för några år sedan från Borealis plant.
Är Pteridophyllum racemosum  Bräkenvallmo.
Jag såg den på bloggen  Tankar om och från min trädgård  .
Helens blogg och blev så förtjust i den så att jag förbeställde den hos Borealis.

Det är lika spännande och med en viss oro varje vår att den skall ha klarat vintern.

Denna vinter var ju riktigt hård här hos oss. Blöt höst kallt och lite snö. En hel del växter har frusit bort. bl. rosor.

Men glädjen är stor när Bräkenvallmon har överlevt och den blommar så fint nu.
Lite svårt med fotandet när blommorna är vita.


Nu har vi haft riktig sommarvärme hela veckan plus 22 grader och sol. Härligt.
Allt växer så det knakar även ogräset. :o)


Ha det gott

Gunilla

5 kommentarer :

  1. Åh, så fin. Här har mycket också frusit i vinter. trist.
    Köpte två piprankor i höstas, båda såg döda ut i våras, men igår tog jag en ny titt och blev så glad för jag såg ett blad som kommit fram. Härligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tänk så mycket växer det finns som jag aldrig har hört talas om. Det är bra med bloggvänner då dyker det upp lite av varje. Den har jag aldrig sett eller hört talas om Spännande med nya upptäckter. Härligt att ni har fint väder även hos er
    Ha nu det skönt i solen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så förväntar man sig inte att en vallmo ska se ut! Bladen är vallmolika men inte blommorna! Jättefina!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Bräknevallmo, så fin den är. Jag försökte för ett par år sen men den dog efter första vintern. Får väl prova igen. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Håller med Meta, tänk så mycket man får lära sig av Er duktiga trädgårdsmästare , Har ju själv aldrig haft några land eller så. Joo lite luktärter hade vi ett tag,
    men det var ju bara ett litet land , hi hi. Sä kan det vara
    kram från Hajan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62